کانون سردفتران و دفتریاران

يكشنبه, 22 تير 1399

دیدار نایب رییس کانون سردفتران و دفتریاران و رییس دفترنظارت تحصیلی با آقای فریبرز خشا سردفتر اسناد رسمی در شهر ونکوور کانادا

آقای فریبرز خشا که  سردفتر اسناد رسمی در استان  بریتیش کلمبیای کانادا و اصالتا ایرانی است طی سفر به کشورمان در ملاقاتی با آقای مسلم آقاصفری( نایب رییس کانون سردفتران و دفتریاران )وآقای  دکتراحسان  پیرداده (رییس دفتر نظارت تحصیلی کانون سردفتران و دفتر یاران )ضمن تشریح نحوه کار دفاتر اسناد رسمی در آن ایالت، با نحوه عملکرددفاتر اسناد رسمی در ایران آشنا شد. وی قصد دارد تا اطلاعات حاصله را در قالب مقاله ای جهت درج در مجله سردفتران اسناد رسمی ایالت بریتیش کلمبیاست ،منتشر کند.
 
فریبرز خشا با بیان اینکه در استان کبک کانادا گستره اختیارات سردفتران اسناد رسمی وسیع تر از سایر استانهای کاناداست، گفت:در ایالت بریتیش کلمبیا نیز سردفتر کارهایی را می تواند  انجام دهد که انجام آنهادر سایر ایالات در صلاحیت وکلای دادگستری است ،ثبت نقل وانتقال املاک مسکونی و تجاری از آن جمله است. بیشتر کاری که سردفتران در سایر مناطق انجام می دهند صرفا گواهی امضا و احراز هویت اشخاص  است.
 
وی به اموری که  توسط  سردفتران استان کبک کانادا انجام می شود اشاره کرد و ادامه داد: ثبت نقل و انتقال املاک، تنطیم وکالتنامه ها، تنظیم وصیت نامه و انواع  اقرارنامه هایی که در دادگاههای کانادا می تواند ارائه شود از جمله کارهای سردفتران است اما این افراد اجازه ندارند که در دادگاهها به عنوان وکیل مدافع حضور پیدا کنند. به عنوان مثال در مورد اعلام جرم یا ادعای خسارت نمی توانند اقدام کنند.
 
 وی با تشریح  نحوه انجام معاملات رسمی  در استان بریتیش کلمبیا  اظهار داشت: برخلاف آنکه در ایران پرداخت  وجوه معاملات املاک بعضا یا کلا  در بنگاههای دلالی املاک  انجام می شود و وجه رد و بدل می شود  و سپس جهت ثبت رسمی معامله به دفاتر اسناد رسمی رجوع می شود ، نحوه کار ما در استان بریتیش کلمبیای کانادا متفاوت است. فروشنده و خریدار در 99 درصد از موارد اصلا یکدیگر را نمی بینند. خریدار و فروشنده هر کدام جداگانه به مشاور یا نماینده خود که همان شخص سردفتر است مراجعه می کنندو خریدار مشخصات ملک مورد تقاضا را ارائه می دهد و مشاور از طریق سیستم انتقال داده ها که بسیار وسیع است و حتی فیلم و عکس نمای خارجی و قسمتهای مختلف ملک را در بر می گیرد، ملک مورد نظر  ر ا پیدا می کند و فرد را برای بازدید و رویت ملک  توسط دلال راهنمایی می کند و اگر مورد پسند واقع شد قیمتی از سوی خریدار پیشنهاد می شود که در برخی از موارد با شروطی همراه است مثل شرط  تایید وام از سوی بانک. یک سردفتر نمی تواند برای هر دو طرف (فروشنده و خریدار)مشاوره ارائه دهد مگر اینکه فردی بخواهد ملکی را به همسر یا فرزندان یا اعضای خانواده خود انتقال دهد و هیچ وجهی نیز رد و بدل نشود. در این صورت سردفتر می تواند نماینده دو طرف باشد چون تضاد منافع ایجاد نمی شود.
 
فریبرز خشا افزود:خریدار از مبلغی که باید پرداخت کند، مقداری را به عنوان پیش پرداخت ارائه داده و ما بقی قیمت خانه را به سردفتری که نماینده اوست تحویل می دهد. در روز موعود سردفتر نماینده خریدار وجه را به سردفتر نماینده فروشنده تحویل می دهد و سردفتر با تعهداتی وجه را به فروشنده تحویل می دهد. حساب های بانکی سردفتران بسیار دقیق است و مورد بررسی قرار می گیرد. ممکن است در طول ماه مقادیر بسیاری وجه به حساب وی واریز و برداشت شود در نتیجه باید اعتماد بسیار زیادی به سردفتر اسناد رسمی وجود داشته باشدکه  در عمل نیز واقعا چنین است .البته قابل ذکر است که کانون سردفتران در استان بریتیش کلمبیا بازرسی هایی به صورت بسیار منظم از لحاظ اداری و حساب های مالی  از دفاتراسناد رسمی بعمل می آورد و سردفتر هر ماه باید گزارش دهد که چه مقدار وجه در حساب امانی (تراست )او وجود داشته و رد و بدل شده است و مقدار موجود در حساب امانی مذکور مربوط به کیست.
 
وی با بیان اینکه وجهه و جایگاه اجتماعی  سردفتران اسناد رسمی درایالت بریتیش کلمبیا ی  کانادا در سطح بسیار بالایی است، اضافه نمود در استانهایی که سردفتران  نمی توانند معاملات نقل وانتقال را انجام دهند این معاملات از طریق وکلای دادگستری که حیطه صلاحیت وسیعی از جمله انجام نقل و انتقال رسمی معاملات را دارند، انجام می شود. وکلا هم افرادی هستند که حتما باید دوره دانشکده حقوق را تمام کرده و عضو کانون وکلای دادگستری  باشند.
 
این سردفتر اسناد رسمی  بریتیش کلمبیای کانادا اظهار داشت: در حال حاضر در مجلس اعیان کانادا لوایحی در خصوص دفاتر اسناد رسمی در دست بررسی و برخی از مواد در حال تصویب نهایی است. برای سردفتران برخی محدودیت ها وجود دارد. به عنوان مثال تعداد سردفتران در استان برییتیش کلمبیا قانونا از رقم مشخص 323 نفر نمی تواند بیشتر شودولی  این یکی از مواردی است که در صورت تصویب نهایی در مجلس اعیان تغییر خواهدکرد. نکته دیگر اینکه شخصی مثل من که در غرب ونکوور سردفتر است فقط می تواند در محل خود تبلیغ کند و در سایر نقاط حتی نقاط مجاور اجازه تبلیغ ندارد و این هم از جمله محدودیت های قانونی است که در صورت  تصویب نهایی لایحه پیشنهادی به مجلس اعیان کانادا حذف خواهد شد.
 
آقای مسلم آقاصفری، نایب رییس کانون سردفتران و دفتر یاران با بیان اینکه در ایران یکباره تصمیم گرفته شد خلاف نص صریح قانون دفاتر اسناد رسمی که تاسیس هر دفتر اسناد رسمی را منوط به رعایت ضابطه جمعیتی بدین نحو که در شهر ها برای حداقل هر 15 هزار نفر و حداکثر هر 20 هزار نفر با توجه به آمار و درآمد حاصل از حق الثبت معاملات نموده است ،  حدود دو هزار و سیصد دفتر اسناد رسمی جدید به  تعداددفاتر اسناد رسمی موجود اضافه شود و  در فرانسه هم صحبت ازدیاد تعداد دفاتر اسناد رسمی مطرح بود که نهایتا با مقاومت کانون سردفتر ان فرانسه مقرر شد در طول ده سال آینده به تدریج حدود دو هزار دفتراسناد رسمی جدیدبه دفاتر موجود  افزوده شود، در آلمان هم قرار است این ازدیاد دفاتر صورت گیرد این تقارن زمانی تلاش برای ازدیاد دفاتر اسناد رسمی در کشورهای مختلف  جالب توجه است، حال بفرماییددر کشور کانادا نیز بحث ازدیاد دفاتر اسناد رسمی مطرح  است؟
 
فریبرز خشا در پاسخ به سوال مذکور گفت: قراردادی بین امریکا و کانادا و مکزیک به نام نفتا وحود دارد که در خصوص توسعه روابط تجاری آزاد است ،اخیرا  بین استان بریتیش کلمبیا ی کاناداو استانهای  همجوار آن  نیزقراردادی بمنظور تسهیل و گسترش روابط تجاری منعقد گردیده است که به  نفتای کوچک مشهور شده  است. شهر ونکوور یکی از قطب های جاذب جمعیت در کانادا و یکی از مناطق عمده تجاری  در شرق کانادا است و در حال حاضر بعلت  افزایش مهاجرت به کانادا و ازدیاد جمعیت دیگر تعداد دفاتر موجود جوابگوی نیاز ها نیست. علت  دیگر هم در راستای  توافقنامه مذکور است که به آن  اشاره شد.
 
مسلم آقاصفری به شرط ایرانی الاصل بودن برای انتخاب اشخاص جهت تصدی شغل سردفتری اسناد رسمی در ایران  اشاره کرد و ادامه داد: ممکن نیست فردی غیر ایرانی در ایران سردفتر شود. شرطی  که در مورد مشاغل مهمی مثل ریاست جمهوری یا رهبری ذکر شده است اما در مورد وزیر این شرط وجو ندارد، سوال اینجاست که آیا در کانادا  هم چنین محدودیتی وجود دارد یا خیر؟
 
فریبرز خشا در پاسخ اظهار داشت: در استان بریتیش کلمبیا فرد سردفتر یا باید شهروند کانادایی و یا مقیم دائم کانادا باشد.همچنین  یکی از شرایط اصلی گذراندن دوره تحصیلی دانشگاهی  دو ساله ویژه  برای متقاضیان سردفتری است. برای شروع حداقل باید 5 سال در کشور کانادا سابقه کار تجارت در یکی از زمینه های مرتبط با سردفتری وجود داشته باشد. من هم ابتدا  به عنوان مترجم رسمی دولت کانادا مشغول به فعالیت شدم و پس از کسب سابقه مرتبط مورد نیاز وگذراندن دوره تحصیلی دو ساله مذکور و طی مراحل اداری سردفتر شدم.البته تسلط بسیار بالا به زبان انگلیسی یکی از شروط مهم است..
 
وی در رابطه با آموزش های دوره دو ساله آکادمیک مورد اشاره اظهار داشت: مباحث انواع  معاملات غیر منقول، ثبت شرکت ها،  تنظیم وصیت نامه (که کار بسیار حساس و تخصصی است)  از جمله دروس آموزشی  دوره دو ساله تخصصی آموزش و آماده سازی سردفتران اسناد رسمی جهت شروع به کار حرفه ای شان است. البته شایان ذکر است  که وصیت نامه باید به گونه ای  تنظیم شود که پس از فوت موصی کسانی که قرار بوده ذینفع باشند(موصی لهم ) به حق و حقوقی که فکری می کنند باید می رسیده اند ، برسند در غیر اینصورت براحتی   می توانند علیه سردفتری که آن وصیت نامه را تنظیم کرده است اعلام جرم کنند.  برخی وکلا هم در زمینه طرح شکایت و اعلام جرم علیه سردفتر در خصوص وصیت نامه ها تخصص دارند . ناگفته نماند که سردفتران هم وجوه بسیاری را در زمینه بیمه های گوناگون  پرداخت می کنند. البته دوره مذکور صرفا  مشتمل بر آموزش کلاسیک محض نمی باشد  و  کار آموز سردفتری اسناد رسمی هر هفته باید مقاله تخصصی خاصی  در رابطه با موضوعی که توسط استاد مربوطه به او ارجاع شده است  تنظیم و ارائه نماید و نمره نهایی  جهت شرکت در آزمون پایان دوره دو ساله بر مبنای میانگین نمرات آزمونهای دروس آموزشی و نمرات مقالات تخصصی ارائه شده هفتگی تعیین می شود لذا طی این دوره بسیار سنگین و وقت گیر است و حجم مطالبی که باید مورد مطالعه کار آموز سردفتری اسناد رسمی  قرار گیرد بسیار بالاست.
 
فریبرز خشا در پاسخ به سوال دکتر احسان  پیرداده، مسئول دفتر نظارت تحصیلی کانون سردفتران و دفتر یاران در مورد اینکه ثبت معاملات  در دفاتر اسناد رسمی استان بریتیش کلمبیا به چه صورت انجام می شود، گفت: ابتدا خریدار و فروشنده هر یک سردفتری  را به عنوان نماینده خود انتخاب می کنند و  پیشنهاد اولیه قیمت  مطرح می شود. تا یک سال پیش  هر قیمتی که  فروشنده  اعلام می کرد همان مبنا بود اما با رکودی که اخیرا ایجاد شده و متعاقب  بحران اقتصادی غرب و افزایش عرضه و کاهش تقاضا ، قیمت ها هم افت  چشمگیری داشته است و  لذا فروشندگان  سعی می کنند قیمت و شرایط  ارائه ندهند و فروشنده از بین خریداران بهترین پیشنهاد دهنده را انتخاب می کند. شرایط  اعلام شده توسط خریداران هم علاوه بر قیمت پیشنهادی توسط آنان ،شرایط خریدبا وام بانکی و شرایط بانک وام دهنده را نیز شامل می شوند .مدت  اعلام شده  جهت خرید هم خیلی طولانی نیست مثلا سه یا چهار روز یا یک هفته و این وضعیت حداکثر بیش از  سه ماه طول نمی کشدو پس از این مدت قرار داد نافذ است و ضمانت اجرایی دارد.
 
دکتر پیرداده در پاسخ پرسش مطروحه توسط آقای فریبرز خشا در خصوص سیستم  نحوه  ثبت سند در کشورمان گفت: در ایران فروشنده ملک به سردفتر مراجعه می کندو مدارک لازم  از جمله سند مالکیت و بنچاق و پایانکار و نیز شناسنامه یا کارت ملی خود را ارائه می دهدو سر دفتر اسناد رسمی  پس از احراز هویت و  مالکیت، عدم بازداشت ملک را از طریق استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه کنترل می کند. همچنین  مالیات نقل و انتقال املاک متعاقب استعلام سردفتر از سازمان امور مالیاتی  پرداخت  می شود مگر اینکه طرفین معامله توافق به عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک مورد معامله در زمان ثبت معامله کرده باشند که در اینصورت وفق قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی با ذکر مسئولیت تضامنی متعاملین در خصوص پرداخت مالیات نقل و انتقال و سایر دیون احتمالی ملک مورد معامله به سازمان امور مالیاتی در متن سند تنظیمی ، معامله ثبت می شود. البته خریدار هم قبل از ثبت سند توسط سردفتر  احراز هویت می شود. مدرک نظام وظیفه متعاملین مرد نیز وفق ماده ده قانون نظام وظیفه عمومی ، قبل از ثبت سند کنترل می شود . همچنین  سردفتر اسناد رسمی     پس از اخذ و کنترل مدارک لازم جهت احراز هویت و مالکیت متعاملین ، احراز قصد نیز  می نماید ، بدین معنا که با احراز قصد انشاء متعاملین و شروط مورد توافق و مد نظر آنان ،مقصود و معامله مطمح نظر آنان را در یکی از قالبهای عقود معین یا نا معین نضج می دهدو پس از ثبت سند تنظیمی در دفتر سردفتر  ، متعاملین برابری ثبت با سند تنظیمی را کنترل و تایید می نمایند و پس از امضاء متعاملین ذیل ثبت و سند ، سردفتر و دفتریار اول که معاون سردفتر محسوب می شود نیز ذیل ثبت دفتر و بالای سند تنظیمی را امضا می نمایند .
 
آقای فریبرز خشا، سردفتر اسناد رسمی در استان بریتیش کلمبیای کانادا هم پروسه ثبت سند در آن ایالت را توضیح داد و گفت:دو طرف معامله نزد دو سردفتر جداگانه  می روندو هر یک سر دفتری را بعنوان نماینده خود جهت انجام معامله انتخاب می کنند.سر دفتران بیشتر راغب به قبول نمایندگی از طرف فروشندگان هستند چون  اصولا کار فروش زحمت کمتری نسبت به کار خرید دارد و مقدار کاری که سردفتر نماینده فروش انجام می دهد از میزان کاری که سردفتر  نماینده خریدار  انجام می دهدکمتر است. البته سیستم ثبت اسناد در استان بریتیش کلمبیا کاملا مکانیزه شده و تماما بوسیله کامپیوتر انجام می شود .  حدودا تا 15 سال پیش بسیاری از موارد باید تایپ می شد و  نماینده باید به اداره  ثبت مراجعه می کرد اما در حال حاضر بسیاری از کارها از طریق رایانه انجام می شود و سردفتر از طریق امضا  دیجیتالی  که  دارد  استعلامها و کنترلهای لازم احراز هویت و سایر امور را انجام می دهد و بر مبنای آن سند از شخص الف به شخص ب منتقل می شود. قرارداد را معمولا  دفاتر اسناد رسمی  نمی نویسند بلکه  توسط مشاورین  املاک تنظیم می شود و فرم های قرارداد استاندارد است و فقط فروشنده باید حق کمیسیون دلال را بدهد و خریدار  حق کمیسیون به مشاور املاک پرداخت نمی کند. در نتیجه فروشنده می تواند قرادادی راکه تنظیم می کند از طریق مشاور  املاک نباشد جون در این صورت ملک خود را صرفا جهت بازاریابی در اختیار دلال  قرار داده و فقط کمیسیون  توافق شده  بازار یابی پرداخت می شود.
 
وی ادامه داد:تایید نهایی تمام نقل و انتقالات از طریق دادگاه عالی بریتیش کلمیبا صورت می گیرد. خریدار، قرارداد تنظیم شده را با تاریخ قطعی مشخص شده نزد سردفتر آورده می شود. احراز هویت صورت می گیرد و خریداران قرارداد را امضا می کنند، خریدار باید به بانک اطلاع دهد که معامله وی از طریق کدام سردفتر انجام می شود و بانک مدارک را به آن دفتر اسناد رسمی  ارسال می کند. سردفتر شرایط و محدودیت ها را جهت اعلام به خریدار اعلام می کند و پس از بررسی های لازم که همه از طریق اینترنت انجام می شود  مشخص می شود که فروشنده علاوه بر وامی که خود دارد بدهی های دیگری در خصوص ملک مورد معامله دارد یا خیر؟ مثلا اگر کسی علیه او علام خسارت کرده همه این موارد باید توسط نماینده  فروشنده تعهد گرفته شود که بدهی مربوطه  پرداخت شود . وکلای دادگستری هم می توانند این کار را انجام دهند فقط اگر تعهدات به هم بخورد سرو کار وکیل  با کانون وکلا  است. سردفتران اسناد رسمی  دراستان  بریتیش کلمبیا علاوه بر مسائل مربوط به املاک از طریق اینترنت و رمز عبور خاص خود می توانند به موارد متعدد دیگری نیز  دسترسی یابند و اطلاعات لازم را داشته باشند. سر دفتر نماینده خریدار  پس از استعلام از طریق رایانه از  اداره ثبت اسناد و بعد از اینکه مطمئن شد که ملک مورد معامله  به نام خریدار شده است ، چک ثمن را صادر می کند. چک سردفتر مانند چک تضمین شده  بانکی است و چک مزبور برای سردفتر نماینده فروشنده ارسال می شود. او هم حق الزحمه خود را برداشته و باقی را به فروشنده تحویل می دهد. در اداره ثبت اسناد افر ادی هستند که تمامی  اسناد را به دقت بررسی می کنند. این کار طی یک هفته  انجام می شود و پس از کنترل  مدارک مالکیت تغییر می کند و حدود یکماه طول می کشد که بانک برگه فک رهن  را تنظیم کند و برای سردفتر ارسال نماید و  پس از آن سردفتر  اقدام به فک رهن نموده و متعاقبا  سردفتر نماینده خریدار ازطریق اینترنت انجام فک رهن را کنترل  می نماید.
 
فریبرز خشا  در پاسخ به پرسش آقای مسلم آقا صفری در خصوص  اینکه دستمزد سردفتر  در استان بریتیش کلمبیا بر چه اساسی اخذ می شود؟ گفت: دستمزد بر مبنای عرف و مقدار کار انجام شده و طبق توافق سردفتر با احد از متعاملین که به سردفتر نمایندگی انجام معامله اعطا نموده است ، اخذ می شود و بر اساس قانون اعضای کانون سردفتران  نمی توانند توافق و تبانی  کنند که دستمزد مشخص و خاصی را اخذ نمایند.
 
در ادامه این گفت وگو فریبرز خشا در خصوص تاریخچه دفاتر اسناد رسمی  در ایران پرداخت و در مورد قدمت و تاریخ تاسیس کانون سردفتران ایران جویا شدکه  نایب رییس کانون سردفتران و دفتریاران  اظهار داشت:   ثبت سند و شغل ما در ایران  پیشینه بسیار طولانی دارد. در قرآن کریم از این شغل به عنوان کاتب بالعدل یاد شده است. یعنی کسی که وصف عدالت در او ملکه شده است و قراردادهای اشخاص را به صورت عادلانه تنظیم می کند و  لذا در فرهنگ ما این حرفه قدمت حداقل هزار و چهار صد  ساله دارد، ولی دفاتر اسناد رسمی به شکل کنونی از سال  1310 هجری شمسی تاسیس شده اند. و از این سال تا سال 1316 هجری شمسی این دفاتر بخشی از اداره ثبت اسناد بودند که از سال 1316 به بعد مستقل شدند و از همان زمان هم کانون سردفتران و دفتر یاران در ایران  تاسیس شد.
 
آقای مسلم آقاصفری در مورد  نحوه مدیریت کانون و چگونگی انتخاب  هیات مدیره آن  گفت: قانون  خاصی به نام قانون دفاتر اسناد رسمی وجود دارد. این قانون در سال 1316 تصویب شد و در سال 1354 تغییرات کلی در آن حادث شد که تا امروز حاکم است .در این قانون  نحوه انتخاب اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتر یاران  مشخص شده است. هیات مدیره کانون  مرکب از 7 عضو اصلی و سه عضو علی البدل است که این افراد حداقل باید 10 سال سابقه کار سردفتری  داشته باشند. دوره تصدی این افراد سه ساله است .  در انتخاباتی که صورت می گیرد سردفتران  و دفتر یاران اول می توانند به 15 نفر رای دهندو در نهایت رئیس قوه قضائیه  10 نفر از بین 15 نفر اعضای منتخب  سر دفتران را  که سه نفر از آنان دفتر یار اول  هستند رابعنوان اعضاء اصلی و علی البدل هیات مدیره  بر می گزیند که 7 نفر آنان اعضاء اصلی و 3 نفر از آنان مشتمل بردو سردفتر و یک دفتریار اول اعضای علی البدل هیات مدیره هستند.
 
نایب رییس کانون سردفتران و دفتر یاران در خصوص  تعریف قانونی دفتریار گفت: دفتریار معاون سردفتر است ولی لفظ معاون به معنی معاون در  مفهوم ادارای آن  نیست. معاون در سیستم اداری به معنای آن  است که هر زمان که شخص رئیس حضور ندارد، معاون  می تواند همه امور را انجام دهد، اما در مورد دفتریار چنین اختیاری وجود ندارد و در  قانون هم آمده  که اختیارات دفتریار همان است که در قانون ذکر شده اما قانون در خصوص تعریف دقیق و صریح حیطه وظایف و اختیارات دفتر یار  ساکت  است.  اموری  که سردفتر به دفتر یار  محول و ارجاع  می کند بایستی توسط دفتریار انجام پذیرد ولی از آن جا که امور محوله نیز  با مسئولیت  شخص سردفتر همراه است اصولا سردفتران مسئولیت های چندانی را به دفتریاران محول و تفویض  نمی کنند.
 
آقاصفری همچنین در مورد تعداد سردفتران و کانون ها  در ایران گفت: در حال حاضر در کشورمان 30 استان وجود دارد که هر مرکز استان می تواند یک کانون داشته باشد اما عملا در چهار استان( تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس )کانون وجود داردو مرکزیت با  کانون  تهران است. تا کنون  حدود چهار هزار سردفتر  در ایران وجود داشت که با اضافه شدن حدود دو هزار و سیصد سردفتر جدید، در حال حاضر حدود شش هزار و سیصد سردفتر اسناد رسمی در کشور وجود دارد.
 
وی در خصوص شرایط سردفتری در ایران تصریح کرد: دارا بودن مدرک کارشناسی  حقوق از دانشکده حقوق در رشته حقوق قضایی یا داشتن تصدیق  اجتهاد در فقه که توسط  مراجع تقلیدحوزه های علمیه اعطا می شود، کسانی که سابقه خاصی در دفتریاری داشته باشند مثلا  دارندگان مدرک دیپلم متوسطه با داشتن هفت  سال سابقه دفتریاری اول  یا دارندگان مدرک  لیسانس غیراز رشته  حقوق به شرط داشتن  سه سال سابقه دفتریاری ، از جمله شرایط اولیه جهت انتخاب سردفتر در ایران  است. آزمون سردفتری اسناد رسمی نیز مشتمل بر دروس کلاسیک دانشکده حقوق و اختبار یا مصاحبه شفاهی است  که ممتحنین از کانون سردفتران و قوه قضاییه هستند و بررسی کلی  نسبت به شخصیت متقاضی بایستی  صورت  گیرد  تا احراز شودکه  از جنبه علمی و عملی و ویژگیهای شخصیتی صلاحیت تصدی این شغل را دارا باشد .
 
دکتر احسان پیرداده در  پاسخ به سوال آقای فریبرز خشا در مورد تفاوت  حوزه اختیارات وکلای دادگستری وسردفتران اسناد رسمی در ایران گفت:در ایران وکلا طرح دعوی در محاکم  را برعهده دارند و صلاحیت  سردفتران مربوط به حوزه امور غیر ترافعی همچون خرید و فروش،تنظیم  وکالت نامه هاو انواع عقود معین و نامعین و اقرار نامه ها می باشد . اما در مورد  امور ترافعی و طرح دعاوی ، سردفتران حق  ورود  ندارند همانگونه  که یک وکیل دادگستری صلاحیت تظیم سند رسمی را ندارد.
 
آقای فریبرز خشا اشاره  نمود این تفاوت حوزه صلاحیت وکیل و سردفتر در کانادا به گونه دیگری است . در استان بریتیش کلمبیا  هر وکیلی سردفتر  هم هست و می تواند تمامی  کارهای حقوقی را انجام دهد اما هر سردفتری  وکیل نیست و نمی تواند در امور ترافعی دخالت کند .در کانادا صلاحیت وکیل بسیار گسترده تر ازصلاحیت  سردفتر است.
 
نامبرده همچنین در مورد چگونگی نظارت کانون سر دفتران ایران بر عملکرد سردفتران اسناد رسمی سوال نمود که نایب رییس کانون سردفتران و دفتریاران  در  پاسخ  اظهار داشت: دفاتر اسناد رسمی از سه طریق مورد بازرسی و کنترل  قرار می گیرند. نخست توسط سازمان  بازرسی کل کشور که  مجاز به بازرسی از تمامی سازمانهای دولتی یا وابسته به دولت می باشد و دوم اداره کل بازرسی سازمان ثبت اسناد و املاک است و سوم دفتر بازرسی کانون سردفتران و دفتر یاران است که هر سه این مراجع حق نظارت و بازرسی از دفاتر اسناد رسمی را دارند .
 
 آقای خشا همچنین در خصوص  ارتباط  کانون سردفتران و دفتر یاران ایران با مراکز علمی و اتحادیه جهانی سردفتران و کانونهای سردفتران سایر کشورها  سوال نمود که آقای مسلم آقاصفری گفت: در حال حاضر  با دو دانشگاه گرونوبل2 و لیون 3 فرانسه  تفاهم نامه اعزام سردفتران جهت طی دوره های تحصیلات تکمیلی در رشته های حقوق سردفتری ، حقوق خصوصی ، حقوق کیفری، حقوق تجارت و مالکیت فکری و مدیریت فناوری اطلاعات منعقد نموده ایم و تاکنون چهارده سردفتر اسناد رسمی جهت فراگیری دوره های فوق به دانشگاههای مذکور اعزام شده و در حال تحصیل در فرانسه هستند.با اتحادیه جهانی سردفتران (UINL)  که مرکز آن در رم ایتالیاست هم ارتباط داریم وکانون سردفتران ایران سه سال است که تقاضای عضویت خود را در این اتحادیه مطرح کرده است و تا زمان پذیرش به عنوان عضو ،بعنوان میهمان در جلسات این اتحادیه که هر ساله در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود شرکت می کنیم  و امسال نیز جلسه اتحادیه جهانی سردفتران در کبک کانادا برگزار شد که آقای محمد رضا دشتی اردکانی (رییس هیات مدیره کانون سردفتران و دفتر یاران ) به همراه آقای هادی معزالدینی (عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتر یاران ) در اجلاس فوق شرکت نموده اند.

در پایان جلسه آقای فریبرز خشا سردفتر ایرانی استان بریتیش کلمبیای کشور کانادا با مفید توصیف کردن ملاقات مذکور ، اظهار امیدواری کرد که بتواند گزارشی در خصوص نحوه فعالیت دفاتر اسناد رسمی در ایران تهیه نموده و آنرا در مجله حقوقی تخصصی دفاتر اسناد رسمی استان بریتیش کلمبیا به چاپ رساند .

انتهای پیام