کانون سردفتران و دفتریاران

جمعه, 27 مرداد 1396

 

آدرس كانال ما در تلگرام
@notary_ir

صفحه ما در سايت آپارات

دشتی اردکانی:کاهش شکایت از دفاتر اسناد رسمی

دشتی اردکانی:کاهش شکایت از دفاتر اسناد رسمی

رييس كانون سردفتران و دفترياران از كاهش شكايت از دفاتر اسناد رسمي خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران، محمدرضا دشتي اردكاني صبح امروز شنبه در نشستي با اصحاب رسانه با تبريك روز خبرنگار، اظهار كرد: طي سال گذشته و سال جاري از رسانه‌هايي كه منتقد ما بودند، بهره برده ايم. بارها گفته ام خبرنگاران همانند حضرت زينب(س) (در انتقال حقايق عاشورا) رسالت اصلي انتقال به موقع اخبار را دارند. همچنان كه اگر رسالت حضرت زينب نبود، هيچگاه پيام بزرگ عاشورا به جهان مخابره نمي‌شد.

 

وي با اشاره به انتخاب سالروز شهادت شهيد صارمي به عنوان روز خبرنگار،‌ شهادت محسن حججي، شهيد مدافع حرم را برگ زريني براي تاريخ ايران دانست و گفت: پيام بزرگ اين شهيد از هزاران فيلم و سخنراني بالاتر بود و دنيا را به تعجب واداشت. صحنه اي كه از اين شهيد ديده شد، اراده آهنيني بود كه چهره ضد تروريستي ايران اسلامي را به دنيا ثابت كرد. از طرف جامعه حقوقي كشور و سردفتران اين شهادت بزرگ را خدمت مقام معظم رهبري، ملت ايران و خانواده محترمشان تبريك و تسليت مي گويم.

 

رئيس كانون سردفتران و دفترياران به آمارهاي سال 95 ثبت اسناد در دفاتر اسنادرسمي اشاره و اظهار كرد: تعداد 12 ميليون و 958 هزار و 151 سند در كشور ثبت شده كه بيشترين آمار اين سال، متعلق به استان تهران با ميزان 3 ميليون و 523 هزار و 148 مورد است. استان هاي خراسان رضوي، فارس و آذربايجان شرقي در رتبه هاي بعدي قرار دارند. كمترين مراجعه به استان ايلام بوده كه 59 هزار و 148 مورد مراجعه داشته است.

 

وي همچنين به آمارهاي 4 ماهه نخست سال 96 اشاره كرد و گفت: 3 ميليون و 745 هزار و 645 سند در مجموع ثبت شده است كه استان تهران با 1 ميليون و 27 هزار و 686 مورد بيشترين مراجعه و استان ايلام با 18 هزار و 123 مورد كمترين مراجعه در سطح كشور را داشته است.

 

دشتي اردكاني ادامه داد: طبق مقايسه آمارهاي چهار ماهه اول سال 96 با آمارهاي مشابه آن در سال گذشته بيشترين مراجعه استان تهران و كمترين مراجعه مربوط به استان ايلام بوده است.

 

وي اظهار كرد: دفاتر اسناد رسمي در سال 95 مبلغ 102 ميليارد و 678 ميليون تومان (102 ميليارد تومان) حق الثبت را به حساب خزانه واريز كردند.

 

وي در ادامه به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

 

رئيس كانون سردفتران و دفترياران در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره برگزاري آزمون سردفتري گفت: اين آزمون امسال برگزار نمي شود و برگزاري اين آزمون برعهده سازمان ثبت اسناد و املاك كشور است.

 

*حق التحرير سال 96 افزيش نيافت

دشتي اردكاني درپاسخ به سوالي درخصوص افزايش حق التحرير در سال 96 گفت: مبلغ حق التحريرطبق قانون با توجه به تورم و هزينه زيرساخت‌ها هر 4 سال يكبار از سوي رئيس قوه قضائيه تعيين مي شود. در تبصره 6بخشنامه سال 92 اعلام شده كه تعرفه ها بايد 10درصد افزايش يابد، سال گذشته افزايش يافت. سال جاري هم قرار بود 15 مرداد اضافه شود كه هيئت عمومي ديوان عدالت اداري راي داد كه اين ده درصد نبايد اضافه شود. ما بخاطر اينكه به  مردم فشار نيايد هيچ دفاعي نكرديم.

 

*كاهش شكايت از دفاتر اسناد رسمي

رئيس كانون سردفتران و دفترياران درباره اختلال در سيستم ثبت آني و فعاليت دفاتر اسناد رسمي گفت: راه اندازي ثبت آني يك كار ملي بود. در حال حاضر اسناد هيچ دفترخانه‌اي به شكل دستي انجام نمي شود و همه دفاتر از حالت سنتي خارج شده اند. در گذشته 11 هزار ثبات كه ساعت ها وقت و انر‍‍‍ژي خود را براي اين كار مي گذاشتند در جاي ديگري مشغول به كار شدند. اختلال سيستم ثبت آني مربوط به زيرساخت‌ها بود كه معان وزير ارتباطات هم اعلام كرد و اكنون ديگر مشكلي وجود ندارد.

 

دشتي اردكاني درباره ميزان تخلفات دفاتر اسناد رسمي و شكايت از دفاتر گفت: به دليل اهميت اموال و املاك مردم اين بازرسي ها انجام مي شود. دفاتر اسناد رسمي از سوي 4 مرجع مورد بازرسي قرار مي گيرند.. در 4 ماهه نخست سال جاري 112 مورد شكايت در سطح كشور داشته ايم كه برخي از آن ها به دادستان انتظامي اعلام شد. آمارها نشان مي دهد كه شكايت ها در سال هاي اخير كاهش بسياري يافته است.

 

*اسناد عادي كسبه پلاسكو از بين رفت

رئيس كانون سردفتران و دفترياران درباره اختلاف پليس و دفاتر ثبت اسناد در موضوع سند خودرو گفت: درباره اين موضوع بخشنامه رئيس قوه قضائيه فصل الخطاب است.هم اكنون در دفاتر اسناد رسمي سند نقل و انتقال خودرو ثبت مي شود و اعتقاد داريم نبايد مردم را سردرگم كرد. همچنان تعويض پلاك خودرو از سوي پليس و سند انتقال مالكيت از سوي دفاتر اسناد رسمي انجام مي شود.

 

دشتي اردكاني درپاسخ به اين سوال كه نظر شما درباره تخلف يك سردفتر در پرونده بابك زنجاني چيست؟ اظهار كرد: سندي كه در اين دفترخانه ثبت شده برابر با قانون بوده و طبق بررسي هاي انجام شده، ثبت سند در اين دفترخانه طبق روال عادي بوده است.

 

رئيس كانون سردفتران و دفترياران در پاسخ به سوال ديگري درباره سند عادي كسبه پلاسكو كه در جريان آتش سوزي از بين رفته است، گفت: بعد از آتش سوزي پلاسكو كانون سردفتران و دفترياران اطلاعيه صادر و اعلام آمادگي كرد تا اسناد از بين رفته اي كه به شكل رسمي ثبت شده اند را از بايگاني خارج و سند مجدد صادر كند. اما در رابطه با اسنادي كه به شكل عادي تنظيم شده اند هيچ كمكي نمي توانستيم انجام دهيم زيرا در بايگاني هاي دفاتر چيزي وجود ندارد.

 

*آوايي بهترين گزينه وزارت دادگستري در كابينه دوازدهم

رئيس كانون سردفتران و دفترياران در ادامه درباره اختلاف حقوقي با بنگاه هاي معاملات املاك گفت: مزاياي سند رسمي را هيچ سند ديگري ندارد، مشاورين املاك بايد طرفين را پيدا كرده و آن ها را براي تنظيم سند به دفاتر اسناد رسمي هدايت كنند. در قانون پيش فروش ساختمان هم پيش بيني شده كه سند پيش فروش بايد در دفاتر تنظيم شود. سال گذشته 329 مورد  و در 4 ماهه نخست سال جاري 125 مورد سند پيش فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمي تنظيم شده است.

 

دشتي اردكاني در ادامه انتخاب عليرضا آوايي به عنوان وزير دادگستري را بهترين گزينه دولت دوازدهم براي اين وزارتخانه عنوان كرد و گفت: آقاي آوايي در بخش هاي مختلف قضايي كار كرده و رئيس دادگستري چند استان بوده است. بايد به آقاي روحاني بابت انتخاب اين گزينه تبريك گفت. در طول 30 سال آشنايي با وي، شهادت مي دهم كه يك مورد مسئله خارج از عدالت نگفته و هيچ وقت جناحي نبوده است. آوايي يك گزينه قضايي است كه فقط كار حرفه اي كرده است. از نمايندگان مجلس مي خواهم وي را تاييد كنند. از زحمات حجت الاسلام پور محمدي هم تشكر مي كنم.

 

 

تاریخ ارسال خبر: 
96/05/21