کانون سردفتران و دفتریاران

سه شنبه, 21 آذر 1396

 

آدرس كانال ما در تلگرام
@notary_ir

صفحه ما در سايت آپارات

جلسه هیئت مدیره کانون استان مرکزی با حضور رییس دادگستری و مدیرکل ثبت استان برگزار شد

جلسه هیئت مدیره کانون استان مرکزی با حضور رییس دادگستری و مدیرکل ثبت استان برگزار شد

جلسه هیئت مدیره کانون سردفتران ودفتریاران استان مرکزی این هفته با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالهی؛ رییس کل دادگستری استان مرکزی، صدري؛ مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان، اسماعیلی؛ ریيس اداره ثبت اسناد واملاک اراک واعضای هیئت مدیره کانون استان صبح روز گذشته درمحل کانون استان تشکیل شد.


به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران، صدری، مدیرکل ثبت استان مركزي ضمن خوشامدگویی از رييس کل دادگستری استان به دلیل حضور فعال او در جلسات رسیدگی به تخلفات سردفتران ودفتریاران قدرداني و گزارشی از عملکرد اداره کل ثبت استان را ارائه كرد.


وي از کاهش چشمگیر پرونده‌های انتظامی سردفتران و دفتریاران در سطح استان خبر داد و افزود: سرعت پاسخگویی واحدهای ثبتی استان به استعلام‌های ثبتی دفاتر افزايش قابل توجهي يافته است.


مدیرکل ثبت استان مركزي با اشاره به پاسخ دهي بيش از 96 درصد استعلامات الكترونيكي در كمتر از 48 ساعت گفت: رشد پنج درصدی آمار استعلامات املاک در هشت ماهه گذشته نسبت به همین مدت در سال گذشته نيز قابل توجه است.
در ادامه اين جلسه کریمی، رييس کانون سردفتران ودفتریاران استان مرکزی گزارش عملکرد کانون استان را ارايه كرد و نحوه شکل گیری کانون استان، واحدها، کمیسیون‌ها وکمیته‌های وابسته به کانون را تشریح كرد.


وي در بخش دیگری از سخنان خود به پی گیری مطالبات صنفی پرداخت و تقویت همکاری‌ها با دادگستری و واحدهای قضایی استان با کانون را خواستار شد و پیشنهادات خود مبنی بر رسیدگی به اتهامات و دعاوی علیه دفاتر اسناد رسمی در شعبه ویژه اختصاصی و با استفاده از نظرات کارشناسی ومشورتی کانون استان را مطرح كرد.


همچنين رئیس دادگستری استان مركزي ضمن تبریک ولادت با سعادت پیامبر اعظم وامام صادق صلوات الله علیهما وگرامیداشت هفته وحدت، براي هیئت مدیره کانون استان آرزوي توفيق كرد و از خدمات جامعه سردفتران ودفتریاران سابق درخصوص خرید وتجهیز مناسب محل کانون تجلیل كرد.


حجت الاسلام و المسلمین عبدالهی بر تقویت تعامل واحد فن آوری کانون و پی‌گیری و اجرای اتوماسیون اداری در سطح استان وشهرستان‌ها و همچنين اعتبار بخشی اسناد رسمی  تاكيد كرد و ادامه داد: تلاش زيادي در سطح استان انجام شده که محاکم طبق قوانین ثبتی، از اعتبار بخشی اسناد عادی بکاهند و دادگاه‌ها وظیفه دارند صرفا به اعتبار بخشی اسناد رسمی بپردازند كه اميدواريم محاکم به این سمت سوق داده شوند. این موضوع تحقق نخواهد یافت مگر اینکه دفاتر اسناد رسمی عملکرد خوبی داشته باشند و اسناد رسمی را با دقت و با رعایت قوانین تنظیم كنند.


وي مسولیت احراز هویت را با سازوکار قانونی و برعهده سردفتر دانست که باعث تقویت جایگاه سند رسمی خواهد شد و خاطر نشان كرد: سازمان ثبت در حوزه ثبت سند الکترونیکی تحول بزرگی را شاهد بوده وقدم‌های رو به جلویی برداشته است.


حجت الاسلام و المسلمین عبدالهی بر رعایت قوانین ومقررات شکلی و تفهیم مراتب به متعاملین و اخذ معرف ومعتمد وشفافیت در معاملات در تنظیم اسناد رسمی تاکید كرد و آموزش دفاتر اسناد رسمی در سطح استان توسط کانون بصورت کارگاهی و روش‌های مجازی را مفيد و موثر دانست.


رئیس دادگستری استان مركزي همچنين لزوم آموزش علمی ومهارتی کارکنان دفاتر اسنادرسمي را از سوي سردفتران لازم دانست و گفت: آموزش مردمی هم بايد در حوزه اهمیت وجایگاه سندرسمی در دستور کار قرارگیرد. دراین خصوص در جهت بهداشت قضایی با صدا وسیمای استان نیز تعاملات جدی  صورت گیرد و از سوي دادگستري هم پيگيري‌هاي لازم انجام خواهد شد.


وي در ادامه بار دیگر بر الزام مردم در خصوص تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی تاکید کرد و از عملکرد ضعیف برخی دستگاه‌ها نسبت به این موضوع انتقاد کرد.


حجت الاسلام و المسلمین عبدالهی به ابلاغ الکترونیک وثبت‌نام در سامانه ثنا قوه قضاییه اشاره واظهار امیدواری كرد؛ دفاتر اسناد رسمی استان در این زمینه فعال شوند.


در ادامه سرخیل، دبیر وعضو اصلی هیات مدیره نیز به برخی مباحث مبتلا‌به دفاتراسنادرسمی ازجمله محاسبه حق‌الثبت وحق‌التحریر بر اساس ۸۵ درصد ارزش معاملاتی اشاره کرد و اظهار داشت: دارایی مکلف است این محاسبه را انجام داده و به دفاتر اعلام كند. همچنين درخصوص فقد سوءنیت سردفتران در ارتکاب به برخی جرایم  که نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط قضات را دارد تا مبادا همکاران گرفتار تبعات صدور کیفرخواست و تعلیق موضوع  ماده سیزده قانون دفاتر شوند.


درادامه سیف الدین، نیز گزارش خود را درخصوص نحوه تقسیم اسناد دولتی ارائه كرد و مقرر شد کمیسیون تقسیم اسناد نسبت به رفع نقاط ضعف واتخاذ تصمیمات مناسب تر اقدام كند.

 

 

تاریخ ارسال خبر: 
96/09/14