کانون سردفتران و دفتریاران

سه شنبه, 26 شهريور 1398

مراسم تکریم و معارفه اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در کانون برگزار شد

مراسم تکریم و معارفه اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در کانون برگزار شد

مراسم تکریم و معارفه اعضای هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران صبح امروز با حضور معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محل کانون برگزار شد.

 

 

به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران، در اين جلسه خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه نظارت باید به روز و مکانیزه باشد گفت: برای ایجاد تحول در جامعه سردفتری بايد طرح و برنامه وجود داشته باشد و در تهیه این برنامه بايد از نظر سردفتران هم استفاده شود.

 

وي ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیرخم به آیات شریفه قرآن در باب داد و ستد اشاره کرد و گفت: طبق آیات قرآن، کاتب و شهود عادل باید داد و ستد را ثبت کنند و سردفتران اسناد رسمی می‌توانند مصداقی از کاتب بالعدل باشند. سند رسمی مورد احترام همه مردم است و این اهمیت کار دفاتر اسناد رسمي را در کاهش دعاوی و پرونده‌های قضایی نشان می‌دهد که هر چه بیشتر برای رونق و اعتبار سند رسمی تلاش کنند، میزان اختلاف و درگیری‌ها در جامعه کمتر خواهد بود و اين امر بايد در دستور کار قرار گیرد.

 

خداییان با بيان اينكه اعضای کانون باید همانند دستگاه قضايي كشور تحول را در دستور کار خود قرار دهند، افزود: با توجه به تحول در دوره جدید قوه قضائیه، کانون سردفتران و دفتریاران و دفاتر اسناد رسمی هم بايد از این تحول بهره‌مند شود و هدف از این تحول در دستگاه قضایی دقت و سرعت در انجام کار است.

 

وي با تاكيد بر كسب رضايت مردم در كنار سرعت و دقت در انجام كار، ‌بر لزوم مردمداری تاكيد كرد و به ارتباط گسترده دفاتر اسناد رسمی با مردم اشاره كرد و گفت: بیش از ۷هزار دفاتر اسناد رسمی در کشور وجود دارد و با احتساب دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق بیش از ۱۱ هزار دفتر مستقیما با مردم در ارتباط هستند که خدمت ارائه می‌دهند و ضمن دقت در خدمات، باید با سرعت را نیز مدنظر قرار بدهند.

 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه نظارت باید به روز و مکانیزه باشد و در دستور کار گیرد اظهار داشت: برای ایجاد تحول در جامعه سردفتری طرح و برنامه داشته باشید که با اجرای هر برنامه نتیجه باید بررسی و در تهیه این برنامه سعی کنید از رای سردفتری استفاده شود. اگر برنامه وجود نداشته باشد دچار روزمرگی خواهید شد. برنامه ریزی در سه بازه زمانی میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت نتایج و تاثیرات فراوانی خواهد داشت. حفاظت و حراست از قشر عظیم جامعه سردفتری هم بايد مدنظر باشد.

 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هیئت مدیره کانون را امینی صادق برای دفاتر اسناد رسمی دانست و بر لزوم امانت داری و درستکاری، شفافیت در کارها و جلب اعتماد رای دهندگان در انتخابات تاکید کرد.

 

وی با اشاره به اینکه کانون سردفتران نباید در ارائه خدمات به دفاتر اسناد رسمی تبعیضی بین آنان قائل شود، بر ضرورت انتقاد پذیری اعضای هیئت مدیره تاکید کرد و ادامه داد: آسیب‌شناسی وضع موجود در تمام بخش‌های اداری و مالی کانون موجب خواهد شد نقاط ضعف و قوت شناسایی شوند. نباید چنین تصور شود که تمام کارهای گذشته صحیح بوده است.

 

خداييان تشکیل گروه های حقوقی با کمک سازمان ثبت برای آسیب شناسی و اصلاح قوانین را امری مهم دانست و خاطرنشان کرد: هيات مدیره کانون باید در شناسایی افراد سودجو که سعی می‌کنند به حیثیت جامعه سردفتری آسیب برساند تلاش کند و مانع آسیب رساندن آنها شود.

 

وي استفاده از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات در دفاتر اسناد رسمی و تکمیل آرشیو دفاتر اسناد رسمی را از دیگر نکات مهم برشمرد و بر لزوم گسترش ارزش های اصیل اسلامی و انقلاب اسلامی در جامعه سردفتری و گسترش فرهنگ بسیجی و جهادی در ارائه خدمات در دفاتر اسناد رسمی تاکید کرد.

 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان از تلاش‌های اعضای هیئت مدیره كانون سردفتران و دفترياران در دوره پنجم و رای دهندگان در انتخابات اخیر اين كانون و همه عوامل برگزار کننده ششمین دوره انتخابات کانون سردفتران و دفتریاران قدرداني كرد.

 

پيش از سخنان خداييان، دشتي اردكاني به بيان گزارشي از عملكرد سه ساله هيات مديره و واحدهای كانون در پنجمین دوره هیات مدیره پرداخت و گفت: در سه سال گذشته در استانهای سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، هرمزگان، بوشهر، آذربایجان غربی و خراسان شمالی املاکی متناسب با تعداد دفاتر اسناد رسمی هر استان با مجموع مبلغ 15 میلیارد و 320 میلیون تومان خریداری شده است . همچنین طی مدت مذکور در استان های قم، مازندران و سمنان زمین هایی با مساحت 1830 مترمربع برای ساخت ساختماع ابتیاع شده و در مجموع مبالغ پرداختی از این بابت به مبلغ 5 میلیارد و 760 میلیون تومان بالغ شده است.

 

وي در ادامه به بيان جزئيات پرداخت كه متن كامل آن به اين شرح است:

 

ساخت و بازسازي هاي انجام شده:

1-     در تهران  اقدامات لازم براي طراحي و ساخت موزه و ساختمان فرهنگي كانون بامتراژ حدود 660 متر با حفظ نماي ميراث فرهنگي  با بازسازي ساختمان قديمي خيابان امام خميني  به پایان رسیده و همچنين ساختمان صحاف زاده براي اسكان مديران استاني و استقرار شوراي عالي و گروه پارلماني بازسازي و تجهيز شده است . همچنین با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ؛ قراردادهای مربوط به مطالعات ساخت و تجاری سازی ساختمان قصریخ کانون (محل فعلی مرکز علمی کاربردی کانون)  مورد بررسی و امضاء قرار گرفت.

2– ساختمان های کانون در استانهای  البرز ـ اصفهان ـ بوشهر ـ خراسان شمالی وكهگليويه و بويراحمد  برای ساخت سالن اجتماعات مورد بازسازی قرار گرفته اند.

3 - ساختمان های کانون در استان های آذربایجان شرقی ـ اصفهان ـ  سیستان و بلوچستانـ خراسان شمالی و یزد  با انجام تغییرات کلی مورد بازسازی قرار گرفت و همچنین برای استانهای قم و  آذربایجان غربی با تهیه نقشه ها و اخذ مجوزات ساخت ؛ قراردادهای لازم برای احداث بنا انجام شده است .

4 - ادامه عملیات باقیمانده برای تکمیل پروژه  های ساختمانی کانون در استان های كرمان ـ کردستان ـ  زنجان ـ فارس و یزد در سه سال گذشته به سرانجام رسیده است.

 

2 ) امور مالي و حسابداري 

وصولي هاي حق بيمه بازنشستگي

مجموع ده درصد وصول شده بابت حق بيمه بازنشستگي از دفاتر اسناد رسمي مبلغ 682 ميليارد تومان طي سه سال گذشته و به طور ميانگين براي هر سال 227 ميليارد تومان بوده است .

 

سپرده هاي بانكي

مجموع سپرده هاي بانكي حساب بيمه و بازنشستگي در پايان سال 1397 حدود مبلغ 436 میلیارد تومان بوده است . طي سه سال گذشته در مجمع 26 فقره سپرده بلندمدت بانكي از محل مازاد ده درصدهاي وصول شده نسبت به هزينه ها به مجموع ريالي مبلغ 184 ميليارد تومان نزد بانك ملي ايران سپرده گذاري شده است .

 

هزينه هاي پرسنلي

مجموع هزينه هاي پرداخت شده پرسنلي طي سه سال گذشته به تفكيك و در چارچوب بودجه مصوب براي كانون هاي مركز و استان‌ها مبلغ 19 ميليارد و هشتصد ميليون تومان و به طور ميانگين براي هر سال مبلغ
شش ميليارد و 600 ميليون تومان بوده است .

 

هزينه هاي اداري

هزينه هاي پرداخت شده اداري تمامي كانون‌ها و جوامع استاني در 3 سال گذشته در مجموع به مبلغ 13 ميليارد و 800 ميليون تومان بالغ گرديده است . ميانگين انجام هزينه هاي اداري هر سال مبلغ 4 ميليارد و 600 ميليون تومان بوده است.

هزينه ها، سرمايه اي  و خريد اثاثيه و مجله كانون

 

مجموع هزينه‌هاي انجام شده سرمايه‌اي به غير از خريد ساختمان‌هاي استاني در طي سه سال گذشته: مبلغ 6 ميليارد و 157 تومان و براي هر سال به طور ميانگين 2 ميليارد و 50 ميليون تومان بوده است. همچنين مجموع سرمايه گذاري انجام شده براي خريد زمين و ساختمان در استان هاي مختلف كشور طي سه سال گذشته مبلغ 21 ميليارد و هشتصد ميليون تومان بوده است .

 

پرداخت به کانون های استانی

باتوجه به بودجه مصوب شده براي كانون ها و جوامع استاني طي سالهاي 1396 و 1397 در مجموع  مبلغ 21 ميليارد و 281 ميليون تومان بابت هزينه هاي پرسنلي – اداري و آموزشي و جاري استان ها پرداخت گرديده است.  اين مبلغ به طور ميانگين براي هر سال مبلغ 10 ميلياردو 640 ميليون تومان بوده است .

 

حقوق بازنشستگي  و مستمري بازماندگان

در مجموع مبلغ 330 ميليارد تومان طي سال هاي 95 لغايت 97 بابت حقوق بازنشستگان- مستمري بازماندگان و عيدي آنان به همراه كمك هزينه ايام بيكاري دفترياران پرداخت شده است . تعداد بازنشستگان و بازماندگان كانون از ابتدا 2308 نفر در ابتداي سال 1395 به 2605 نفر در پايان سال 97 بالغ شده است .

 

 در ابتداي سال 95 به هر سردفتر بازنشسته با 30 سال اشتغال كامل مبلغ 4 ميليون و 549 هزار تومان و به هر دفتريار با همان مدت اشتغال مبلغ 3 ميليون و 639 هزار تومان حقوق يا به بازمانده آن ها مستمري پرداخت مي‌گرديد . در حال حاضر پرداختي به سردفتران و دفترياران بازنشسته به ترتيب مبلغ 6 ميليون و 881 هزار تومان و 5 ميليون و 505 هزار تومان با 30 سال اشتغال كامل است.

 

هزينه هاي درمانی پرداخت شده

در طي 3 سال گذشته به صورت مجموع مبلغ 85 ميليارد و 100 ميليون تومان هزينه هاي درماني پرداخت گرديده است كه به طور ميانگين هر سال 28 ميليارد و 366 ميليون تومان خواهد بود .

 

3 ) آموزش

در حال حاضر امور آموزشي و پژوهشي كانون در چند مركز به طور جداگانه و موازي پيگيري و اجرا مي شود  اما سعی شده است تا در دوره پنجم هیات مدیره؛  به انجام اموری كه موجب ارتقاء و يا تكميل تحصيلات آكادميك سردفتران علاقه‌مند به ادامه تحصيل مي گردد،  از قبيل عقد قراردادهاي آموزشي با مراكز آموزشي عالي داخل و يا خارج كشور جهت تحصيلات تكميلي سردفتران و دفترياران در مقاطع ليسانس، فوق ليسانس و دکتری  و همچنين دوره هاي آمادگي و تقويت تحصيلي، اقدام  شود .

 

واحد اختبار و اعلام نظر مشورتي و نظارت تحصيلي ( موضوع مواد 2 و 69 قانون دفاتر و آيين نامه نحوه نظارت بر تحصيل سردفتران و دفترياران )  از واحدهای زیر مجموعه آموزش کانون می باشند که طی سه سال گذشته فعالیت های  خود را به نحو احسن انجام داده اند.

 

4) تقسيم اسناد

طي سه سال گذشته  تعداد  2917  نامه وارد کمیسیون تقسیم اسناد  و 4354 نامه از کمیسیون مذکور صادره و به طور میانگین در هر سال حدود  71   جلسه برگزار شده است.

 

5) حقوقي و حمايت قضايي

دفتر حقوقي كانون متشكل از 5 كميسيون: حقوقي ـ  معاضدت ـ بررسي و اصلاح قوانين ـ وحدت رويه و  بيمه و مسئوليت  است که طي سه سال گذشته مجموعاً 463  نامه در كميسيون هاي فوق الذكر تهيه شده و مجموع نامه هاي ارسالي آنها  572 مورد بوده است.

 

 برخی دیگر از مهمترین کارهای انجام شده اين دفتر شامل :  بررسي و اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمي ـ تشكيل كارگروه بررسي و اصلاح مجموعه بخشنامه هاي ثبتي ـ بررسي و اصلاح آيين نامه بيمه و بازنشستگي ـ وصول مطالبات كانون ـ بررسي پرونده هاي مربوط به شمول يا عدم شمول مقررات  بيمه و  بازنشستگي و مستمري ـ جمع آوري مطالب مربوط به تاليف سري جديد كتاب نظريات مشورتي ـ چاپ كتاب مجموعه تاريخي مقررات ثبت اسناد ـ پيگيري تمامي امور مهم صنفي و بعضا شكايت به ديوان عدالت اداري از جمله بخشنامه اثر انگشت، بخشنامه هاي وحدت رويه ، ارزش معاملاتي ،عدم شمول عوارض كسب و پيشه به دفاتر اسناد رسمي ، ماده 169 قانون اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم ـ پيگيري افزايش تعرفه حق التحرير ـ  شكايت عليه نيروي انتظامي در خصوص ماده 29 آيين نامه تخلفات رانندگي ـ  تحليل موضوعات مهم مربوط به صنف در ماهنامه و سایر موارد بوده است .

 

6) دبيرخانه

مجموع نامه هاي وارده به دبیرخانه 100393 نامه و  تعداد نامه های صادره طي اين سه سال 30463 نامه بوده است .

 

7) درماني

سابقاً رسيدگي به پرونده هاي درماني همكاران به صورت ميانگين بين 4 تا 5 ماه تاخير داشت در حال حاضر ميانگين زمان رسيدگي به پرونده هاي درماني همكاران و همچنين رسيدگي به پرونده هاي ارسال شده از 1319 مركز درماني طرف قرارداد در بيشتر اوقات ايام سال حداكثر 15 روز كاري است.

 

در دوره هیات مدیره پنجم كليه اختيارات مربوط به تعيين مراكز درماني، تشخيص نوع مراكز درماني و تعداد مراكز درماني مورد نياز همكاران در هر استان، به مسوولان محترم درمان استان ها تفويض شد. همچنین در این دوره فرانشيزها در ارايه خدمات مختلف مراكز درماني طرف قرارداد  روندی کاهشی را طی كرد.  ظرف 2 سال گذشته سقف ارايه خدمات درماني در مراكز طرف قرارداد بدون نياز به ارايه معرفي نامه از 200 هزار تومان به 1 ميليون تومان افزايش داده شده و سقف دريافت دارو بدون نياز به تاييد واحد بيمه و درمان از 150 هزار تومان به 500 هزار تومان افزايش يافته است.

 

نرم افزار جامع بيمه و درمان در اوايل شهريور سال 1396 تحويل واحد بيمه و درمان شد و اطلاعات پايه حدود 31000 نفر بيمه شده شناخته شده در اجراي طرح تعيين افراد تحت تكفل توسط واحد بيمه و درمان ، در نرم افزار مذکور به ثبت رسید . از دیگر اقدامات واحد درمان می توان به تهیه دستورالعمل بيمه عمر، حوادث و از كارافتادگي ـ اجراي طرح تنخواه درماني در استان ها ـ اسكن پرونده هاي درماني ـ  ایجاد تغييرات اساسي در بخش پوشش هاي دندانپزشكي و  فراهم ساختن زير ساخت حذف ارسال فيزيكي اسناد درماني در طی این دوره هیات مدیره ؛ اشاره کرد .

 

8)رفاهي و ورزشي

با تشكيل كميته رفاهي ورزشي روند انعقاد تفاهم نامه با هتل ها و مراكز اقامتي تفريحي در سراسر كشور آغاز شد كه در فاز اول با بيش از 65 هتل ، 10 مجموعه ورزشي و 2 مركز تفريحي و 8 هتل تفاهم نامه همكاري امضا شد كه از سال 95 الي آذر 96 مجموعاً 1778 نفر از خدمات فوق استفاده كردند. از ديگر عملكردهاي اين واحد برگزاري كلاس هاي ورزشي ، تشكيل بيش از 50 جلسه كاري ، برگزاري فوتسال جام رمضان و ...

 

9)روابط عمومي

انتشار اخبار همايش ها در سايت كانون و رسانه ها – هماهنگي جهت پخش اخبار و مصاحبه هاي كانون در رسانه ملي – برگزاري 9 نشست خبري -  ايجاد كانال اختصاصي كانون در سايت آپارات –انتشار اخبار ، اطلاعيه ها ، تسليت ، تقدير و ساير موارد از طريق پیام رسانهای مجازی ـ انتشار دو نشريه ماهانه كانون – ارسال نامه تبريك در مناسبت ها – برگزاري مراسم ششم دي و  از اهم فعالیتهای روابط عمومی بوده است .

 

10) صندوق تعاون

طی سه سال گذشته ؛  تعداد وام هاي پرداخت شده 5267 فقره به مبلغ 87 ميليارد و 400 ميليون تومان بوده است است مبلغ 55  ميليارد و 700 ميليون تومان از وام هاي پرداختي در طي سه سال گذشته وصول و 6068 فقره از وام ها تسويه شده است ـ دوره انتظار دریافت وام به نزدیک یک ماه کاهش یافته است .

 

11) گواهي امضاء الكترونيك

واحد گواهي امضاء الكترونيك طي دوره پنجم هيات مديره كانون به انجام امور زير اهتمام ورزيده است: فعالسازي دفاتر متصدي صدور گواهي امضاي الكترونيك ـ  اطلاع رساني در خصوص اخذ مجوز تصدي صدور گواهي ـ  شركت در كليه جلسات مرتبط  ـ رفع مشكلات سيستمي متصديان ـ  پيگيري هاي مكرر جهت پرداخت بدهي دفاتر متصدي ـ  فعالسازي دفاتر متصدي صدور گواهي مهرسازماني و فعالسازي دفاتر متصدي ابطال گواهي

 

12) دفتر نشريات و مجله كانون

بعضي از فعاليت هاي  دفتر مجله کانون به منظورفراهم كردن موجبات پيشرفت علمي و عملي سردفتران و دفترياران طی سه سال گذشته به شرح زير بوده است :

 

1-جذب مشاركت فعال دانشمندان حقوق و جلب همياري علمي جامعه دانشگاهي و متخصصان پژوهشگر ضمن فراخوان اولويت موضوعي مقالات كه نياز روز جامعه سردفتري است ـ 2- استمرار اقدامات تبليغي – ترويجي و اطلاع رساني ماهنامه "كانون" و تعامل با ساير نشريات و خبرگزاري ها ـ 3- معرفي كتاب و تازه هاي نشر در زمينه حقوقي با همكاري انتشارات معتبر تخصصي حقوق ـ 4- تعامل علمي و تخصصي با نويسندگان مبتدي. ـ 5- الكترونيكي شدن فرايند رسيدگي به مقالات از مرحله دريافت تا چاپ ماهنامه.

 

در خصوص فصلنامه "حقوق و فناوري اطلاعات"، آنچه در دستور كار است، عبارتند از:

 

اجرايي شدن اخذ درجه ي علمي از وزارت علوم، تكميل فرآيند جذب اعضاي هيئت تحريريه و شوراي داوري مقالات ، مشاركت علمي و پژوهشي فصلنامه با همايش هاي علمي و تخصصي ، پذيرش سفارش مقاله و امضاي قرارداد با نويسندگان و پژوهشگران حقوقي پس از طي مراحل معمول نشريات علمي.

 

13) دفتر نظارت و بازرسي

در سه سال گذشته  تعداد  2881 دفتر اسناد رسمي مورد بازرسي و 2550 دفترخانه مورد بازرسی اجمالی قرار گرفت . در همین راستا ميزان 5 میلیارد و 600 میلیون تومان از مطالبات کانون بابت 10% حق التحرير دفاتر اسناد وصول شد. برای 98  دفتر اسناد رسمي تقاضاي رسيدگي و تعقيب انتظامي درخواست شده است. همچنین تعداد شكايت هاي رسيدگي شده اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي و دادسرا و مراجع قضايي 6269 مورد بوده است. تعداد مكاتبات انجام شده در رابطه با ارسال گزارش هاي بازرسي و يا موردي و يا ساير موارد مطروحه به سازمان ثبت و يا ثبت استان و يا ادارات و مراجع ذي ربط و مكاتبات انجام شده با واحدهاي داخلي كانون 6655 مورد بوده است .

 

14 ) هيأت مديره

هيأت مديره كانون طي سه سال عملكرد خود در مجموع 476 جلسه دو ساعته برگزار نموده است . حاصل تصميمات هيأت مديره در 2358 بند مصوبه منعكس شده است. به طور ميانگين در هر سال حدود 80 جلسه هيأت مديره كانون تشكيل و ميانگين مصوبات هر جلسه 10  بند بوده است.

 

اعضای جدید هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در دوره ششم؛ محمدرضا دشتی اردکانی، محمد عظیمیان، علی خندانی، مبارکه شهریاری، ناصر بلاغی، علیرضا سلیمی نائینی، حسن روشن، علی اکبر اسکندری، کرمعلی هادی نسب و زهرا ناصری هستند.

انتهاي پيام

 

تاریخ ارسال خبر: 
98/05/26