کانون سردفتران و دفتریاران

شنبه, 09 فروردين 1399

کار، عبادت و میز کار، همانند سجاده عبادت است.

کار، عبادت و میز کار، همانند سجاده عبادت است.

ميرصادق سعادتيان نامي آشنا براي بسياري از مديران ارشد كشور است. او بيش از پنج سال است كه با حكم دكتر احمد تويسركاني معاون قوه قضاييه و رييس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، مدير كل ثبت اسناد و املاك پايتخت ايران اسلامي است. هر چند زخمهاي دفاع مقدس در تن او به يادگار مانده است، اما همچنان حسرت جاماندن از قافله دوستان شهيدش غم پنهان نگاه اوست. قضاوت منصفانه در مورد عملكرد او سبب مي گردد تا نام او را در زمره يكي از مديران موفق در نظام جمهوري اسلامي ايران قرار دهيم. هر چند از ميان صحبتهايش مي توان فهميد ناگفته هاي زيادي براي گفتن دارد كه بايد براي شنيدن و دانستن آنها صبوري كرد. او با همه اعتقاد و صداقت خود روزانه حداقل 12 ساعت كار و تلاش را مصداق عبادت براي خود مي داند و از اين همه تلاش و سخت كوشي خرسند است و ميز كار خود را همانند سجاده عبادت به درگاه خداوند مي داند.او مانند هميشه و در عين كار بسيار فراوان به ما وقت مصاحبه داد و در تمام طول مصاحبه خنده بر لب داشت، حتي آنجا كه وقتي از آرزوي خود براي شهادت گفت اشك از چشمانش جاري گشت...

 

 

ابتدا براي شناخت بيشتر خوانندگان، شمه‌اي از بيوگرافي و سابقه شغلي خودتان بفرماييد.

بسم الله الرحمن الرحيم. با سلام خدمت خوانندگان عزيز اين نشريه . سلام و درو به روح مطهر شهداي اسلام و آرزوي علو درجات براي امام راحل عظيم الشان(ره) و آرزوي سلامتي براي مقام معظم رهبري و توفيق روزافزون خدمتگذاران نظام جمهوري اسلامي ايران آروزي سلامتي براي جانبازان پرافتخار اين كشور.

  سال 1369 به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور آمدم. برخلاف تصورم و با شناختي كه به مرور زمان به دست آوردم، متوجه شدم قانونگذار در اهداف تعريف شده براي سازمان ثبت اسناد و املاك، تشكيلات تخصصي و ويژه اي براي بخش املاك و بخش اسنادرسمي‌ در نظر گرفته است. با گذشت 7 سال از آغاز خدمت در اين سازمان، رياست ثبت نقطه مرزي و پرخاطره شهرستان پيرانشهر به من واگذار شد. بعد از مدتي، در خدمت مردم آذربايجان غربي، چه در كسوت كارمندي وچه در مسئوليت معاونت استاني انجام وظيفه نمودم. سپس به دستور جناب آقاي اميري، رئيس وقت سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، به شهر اولين ها(تبريز) منتقل شدم. ابتدا عنوان سرپرست اداره كل ثبت اسناد و املاك استان آذربايجان شرقي و بعد مديريت كل ثبت اين استان را  به بنده محول كردند كه حدود 6 سال در اين استان توفيق خدمتگذاري داشتم. زماني كه رياست سازمان ثبت اسناد و املاك كشور به جناب آقاي دكتر تويسركاني محول شد بازهم جزو اولين‌ها بودم و با اعتماد به بنده، خدمتگذاري در حوزه ثبتي استان تهران كه پيشاني كشور در خدمت‌رساني است را به بنده به امانت سپردند. شهر تهران، بي اغراق استان ويژه كشور در بسياري از حوزه هاي مديريتي، از جمله ثبت اسناد و املاك است، كه اميدوارم كه اين امانتداري را به نحو احسن انجام داده باشم.

 

در باره روز استقرار خود در اداره كل ثبت استان تهران بفرماييد....

روزي كه به تهران منتقل شدم يك روز برفي بود. زماني كه جناب آقاي دكتر تويسركاني در مورد اعتمادش به بنده امر فرمودند، هرگز فكر نمي‌كردم كه بار اين مسئوليت سنگين به دوش من محول شود و خدمتگذار مردم تهران باشم. خدا را شاكرم كه در اين مقطع زماني، كه نظام اسلامي‌ و ولايتمداري براين كشور حاكم است كارمند دولت اسلامي شدم تا خدمت‌رساني مي‌كنم. در اولين سمينار مديران ثبت كه در جوار بارگاه ملكوتي سلطان سرير ارتزاق حضرت علي ابن موسي الرضا(ع) برگزار شد، قطعيت اين سمت براي من به بنده ابلاغ شد. دو روز بعد از دفتر رياست محترم سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تماس گرفته شد و اعلام شد فردا،روز معارفه است. برف  سنگين در استان آذربايجانمي‌باريد و تمام پروازها تاخير داشت و يا كنسل شده بود، اما به هر طريقي كه ممكن بود خودم را رساندم و 8 صبح در خدمت همكاران عزيز و گرامي خودم بودم. در اينجا لازم مي‌دانم از تلاش و زحمات جناب آقاي دكتر آدابي كه پيش از من مديريت اداره كل اسناد و املاك استان تهران را برعهده داشتند تشكر ‌كنم. ايشان زحمات فراواني در اين استان كشيده بودند. سعي من هم در اجرا و ارتقاي سياست هاي سازمان ثبت در اين استان بوده است.

 

اين روزها تحولات بزرگي را در حوزه ثبتي شاهد هستيم. هرچند كه سياست‌هاي كلي از سوي رياست محترم سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ابلاغ مي‌شود، اما بخش عملياتي و اجرايي مهمترين بخشي است كه كارها را به پيش مي برد. گزارشي عمومي‌و فهرست‌وار از فرآيندهايي كه طي اين 5 سال گذشته در استان تهران به انجام رسانده ايد بفرماييد.

زماني كه افتخار خدمتگذاري در ثبت استان تهران را به دست آوردم،. خدمات‌رساني در اين سازمان كاملا سنتي انجام مي شد و دولت الكترونيك به منصه ظهور نرسيده بود. شايد يك تدابير و زيرساخت‌هايي ازجمله داده‌آمايي دفاتر املاك، ايجاد شبكه‌هايLan – van، برگزاري آموزش هاي لازم آشنايي بر مباحث كامپيوتري و فرهنگسازي پرسنل و شاغلين ثبت انديشيده شده بود، ولي در واقعيت امر همه خدمات در آن مقطع زماني به صورت سنتي انجام مي‌شد.

زماني كه به تهران منتقل شدم به دور از خانواده و تا 9 ماه به تنهايي زندگي كردم. بيشتر شب ها در اتاق كارم مي‌ماندم، تا هم از وضعيت ثبتي پايتخت ايران شناخت كاملي حاصل كنم و هم گلوگاه‌هاي موجود و حساس استان تهران در حوزه ثبتي را بشناسم و با همكارانم در جهت رفع مشكلات برآييم. به خاطر دارم در مبحث پاسخ استعلامات در واحدهاي ثبتي، شاهد صف هاي طويلي بوديم. گاهي به ادارات مي‌رفتم و در ميان جمعيت با ارباب رجوع صحبت مي‌كردم و مشكلاتشان را مي‌پرسيدم و در جلسات با همكاران در ميان مي‌گذاشتيم تا راهكار و تدبيري براي به حداقل رسيدن اين مشكل پيدا كنيم.

سياست ها و تدابير جناب آقاي دكتر تويسركاني رياست محترم سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، مبني بر تحقق و ارايه خدمات الكترونيك بود، تا هم راهروهاي ادارات ثبت خلوت شود و هم سلامت اداري اين مجموعه ارتقا پيدا كند. برخلاف تمام مشكلات موجود و نبود شبكه هاي Lan – Wan، همچنين نگراني از شكست اين برنامه، در منطقه ثبت يوسف آباد، تلاش بيش از  15 شبانه روزي همكاران جوا ب داد و با توكل به خداوند متعال اولين سند مالكيت الكترونيكي تك برگي درهفته آخر اسفند 1389 صادر شد.

به دنبال اين موفقيت، براي كمتر شدن مراجعات حضوري مردم به ادارات ثبت، ضمن ارسال پاسخ استعلامهاي ثبت از طريق ادره پست، با نصب كردن دستگاه كارتخوان، در صرف وقت و زمان مردم صرفه جويي كرديم. يكي ديگر از اقدامات و خدمات برجسته سازمان ثبت، اخذ استعلامات الكترونيكي بود كه از سفر 8 هزار نفر در سطح شهر جلوگيري كرد. ضمن اين كه تمام تلاش بر اين است كه در اسناد مالكيت كاداستري از زمان استعلام سردفتر تا ارسال پاسخ به دفتر اسنادرسمي، ‌حداكثر 3 روز كاري زمان كافي باشد ومي‌توان گفت اين موضوع،  سلامت اداري و رضايت مردم و سرعت در خدمات ثبتي براي انجام معاملات در حوزه املاك را در پي داشت.

 

ايجاد سامانه ثبت آني، يك انقلاب در اين حوزه بود. به نظرم اگر انتقادي از كاري كه در حال انجام است صورت نگيرد، پيشرفتي حاصل نمي‌شود. ضمن اين كه هيچ طرحي از روز اول به صورت 100% كامل نيست و به مرور تكميل مي‌شود. اين طرح نيز مثل طرح هاي نو و بديع، منتقدين خاص خود را داشت، اما امروزه مي‌بينيم كه علي‌رغم مشكلات و مقاومت خيلي توسعه پيدا كرده و از نظر آماري اطلاعات جامع و كاملي در اختيار تصميم گيرندگان قرار مي‌دهد. حذف اوراق يكي از بركات ثبت آني بود، حتي كساني كه مخالف اين طرح بودند، امروزه حاضر نيستند كه دوباره به زمان كاغذ و قلم برگردند. خوشبختانه با همكاري سران دفاتر اين امر محقق شد و به زودي به نقطه ايده‌آل خواهيم رسيد.

به خاطر دارم يكي از روزنامه ها در اين زمينه تيتري زده بود با اين عنوان: « 300 نفر از كارمندان دفاتر املاك بيكار شدند» طي تحقيق و بررسي هايي متوجه شديم افرادي كه به عنوان پيك موتوري براي گرفتن استعلام و پاسخ آن بين دفاتر اسنادرسمي‌و ادارات ثبت تردد مي‌كنند و بيشترين شلوغي ها در راهروهاي ادارات ثبت به بركت وجودي اين عزيزان بود، با ارائه خدمات ثبت الكترونيكي و پاسخ استعلامات، آنها از اين چرخه اداري حذف شده‌اند. اما واقعيت امر اين بود كه شغل كاذبي ايجاد شده بود كه در كنار آن از مردم و خدماتي كه حاكميت در اختيار مردم گذاشته بود، سوءاستفاده مي‌كردند و دراين ميان جعل‌هايي به وجود مي‌آمد كه با ارائه اين سامانه، سلامت اداري در اين بخش حاكم شد.(اگر به صلاح است بماند و گرنه حذف شود)

نگاه مديركل ثبت اسناد و املاك استان تهران به مقوله سندرسمي ‌و ترويج سندرسمي ‌و وظايفي كه قانونگذار برعهده دفاتر اسنادرسمي‌گذاشته چيست؟

معتقدم اگر نظام معاملات كشورمان ساماندهي شود و تمام معاملات به سمت اسنادرسمي‌سوق پيدا كند، سندرسمي‌در جامعه ترويج پيدا مي‌كند. بايد از مزايا و اعتبار سندرسمي‌ و حمايت قانونگذار ‌در ماده 71 تا 73  و ماده 46 قانون ثبت مردم را مطلع كنيم تا آنها بدانند حتي در تنظيم اجاره‌نامه‌ها در دفاتر اسناد رسمي،  چه اندازه از تشكيل پرونده در محاكم دادگستري جلوگيري ميشود. و حقوق صاحبان حق محفوظ مي ماند. اگر از ديدگاه درآمدي هم به اين موضوع نگاه كنيم دولت مي‌تواند با ايجاد نظم در معاملات حقوق خود را (حقوق دولتي و حقوق عمومي) به راحتي از انجام معاملات وصول كند،  كه علاوه بر آباداني و توسعه شهر و روستاهاي كشورمان، موجب ايجاد امنيت قضايي در معاملات نيز مي‌شود.

 

با وجود اينكه جنابعالي يكي از اعضاي دادگاه بدوي انتظامي‌هستيد، ارزيابي شما از عملكرد دفاتر اسنادرسمي‌ در اين حوزه چيست؟

به اعتقاد من شغل سردفتري شغل مقدسي است. جزو مشاغلي است كه به محض گرفتن ابلاغ، كارشان را با سوگند آغاز مي‌كنند. يعني همطراز با وكلاي مردم در مجلس شوراي اسلامي‌و قضات كه سوگند ياد مي‌كنند. بنابراين قشر سردفتر، قشر باسواد و عالمي ‌است كه امانتدار مردم هستند به گونه اي كه ارباب رجوع گاهي حرفش را فقط به سردفتر مي‌گويد و او را رازدار خود مي‌داند؛ ازجمله تنظيم سندرسمي‌ وصيت نامه كه گاهي هيچ كسي جز شخص سردفتر محترم از موضوع مطلع نيست. پس جايگاه سردفتري جايگاه رفيعي است كه بايد آن را مقدس دانست. بنابراين سردفتر اسناد رسمي هرگز متخلف نخواهد بود، اما هر اشتباهي كه در دفاتر اسناد رسمي رخ مي‌دهد به نام سردفتر اسناد رسمي ثبت مي‌شود؛ زيرا در دفتر اسناد رسمي همه امور و مسئوليت ها با شخص سردفتر است، حتي اگر از طرف كارمند دفتراسناد رسمي هم خطايي رخ دهد، سردفتر موظف به پاسخگويي است.

در شهر تهران بيش از 1600 سردفتر اسنادرسمي‌وجود دارد كه از 3 مرجع؛ بازرسي سازمان ثبت، بازرسي كانون سردفتران و دفترياران و  بازرسي اين اداره كل، نظارت و بازرسي مي‌شوند.

 

ثبت آني علاوه بر مزاياي گفته شده، نقاط ضعفي هم دارد كه اغلب شايد مربوط به دستگاه هاي ديگر است، اما به واقع مقوله تنظيم اسناد در دفاتر اسناد رسمي با اختلالات جدي مواجه مي سازد. براي اين مشكل چه برنامه اي انديشيده شده است؟

ثبت آني يك تكليف قانوني در برنامه پنجم توسعه است كه قانونگذار، سازمان ثبت را مكلف به اجرا كردن آن نموده بود، كه با اجراي آن تحول عظيمي ‌در اين بخش ايجاد شد. درهرصورت هر طرح جديدي در ابتداي امر مشكلات اجرايي دارد، اما درخصوص ثبت‌ آني، لينك هاي ارتباطي همراه با اين سامانه موجب اختلالي در سيستم مي‌شوند؛ به هرحال قطع بودن سيستم ثبت احوال را نبايد به پاي سامانه ثبت‌ آني گذاشت. سامانه ثبت آني يك سيستم نوظهور است كه با حداقل مشكل، حداكثر خدمات را ارائه مي‌دهد. ستادي نيز همزمان با راه اندازي اين سامانه تشكيل شد كه مشكلات سر راه اين سامانه را با جديت پيگيري مي‌كند. و امروز سامانه ثبت آني روانترين و پر كارترين سامانه كشور است و من در سامانه ثبت آني اختلال نمي بينم.

در اين 5 سال ماموريت شما در تهران بزرگ، حتما روزهاي سخت و تلخي هم داشته‌ايد. در مورد يكي از آن روزها توضيح بدهيد.

همه روزهاي من به جهت تحولاتي كه ايجاد شد روزهاي شيريني بوده است. روزهاي سخت را به دليل اين كه نظام و ايرانم را دوست دارم به آن شدت درك نكردم. شايد كسي باور نكند اما بعضا ميز كارم را به سجاده تشبيه مي‌كردم تا احساس خستگي نكنم.

 

اولين چيزي كه در خصوص اين كلمات به ذهنتان مي‌رسد بفرماييد..

سندرسمي: اعتبار همه اموال

چفيه: استقامت

جبهه: روزهاي خوش من

شهادت: خواسته همه بسيجيان

سازمان ثبت: دوستش دارم

ثبت استان تهران: خاطره عمر و جوانيم

آذربايجان: زادگاهم

جانباز: درد و رنج و عذاب هاي شبانه اش

درباره زلزله‌اي كه در استان آذربايجان شرقي پيش آمد و حال و هواي خودتان در جلسه‌اي كه در كانون سردفتران و دفترياران تشكيل شده بود بگوييد.

اهالي ورزقان مردمي ‌صميمي‌و دوست داشتني هستند. روزي كه براي افتتاح و راه‌اندازي ثبت ورزقان در خدمت اهالي بوديم، متزلزلشان توجهم را جلب كرد و يكي از صحبت هاي من در آيين افتتاح ثبت ورزقان درباره زلزله و دريافت مزاياي سندرسمي‌بود. در همان روز گفتم كه «وجود ثبت اسناد در اين منطقه باعث خواهد شد، املاك روستايي سنددار شوند و شما مي‌توانيد از امكانات و مزاياي سندرسمي ‌بهره‌مند شويد و با دريافت تسهيلات بانكي خانه‌هاي خود را بازسازي كنيد، اميدوارم كه زلزله نيايد، اما اگر روزي هم زلزله آمد شما خانه‌هاي مقاومي‌ داشته باشيد.» آن اتفاق ناگوار براي اهالي پيش آمد و باوجود اينكه مسئول بودم اما كاري از دستم برنمي‌آمد. اين بود كه در روز جلسه اي كه در كانون تشكيل شده بود بسيار غمگين بودم زيرا آنان غمگين بودند.

سخن پاياني براي پايان اين گفت و گو.

آرزو دارم دادگاه انتظامي ‌سردفتران تعطيل شود و اين تعطيلي فقط توسط سران دفاتر مي‌تواند اجرا شود. خودشان بايد ناظر بر عملكرد خودشان باشند و با تدابير حفاظتي از بايگاني و دفاتر قديمي خود از وقوع اشتباهات و بعضا تخلفات انتضامي كه منجر به تشكيل پرونده در دادگاه انتظامي ‌مي‌شود پيشگيري كنند. همچنين توصيه مي‌كنم سران محترم دفاتر اسنادرسمي‌ متقاضيان اسناد مالكيت دفترچه‌اي را به ادارات ثبت براي تعويض سند مالكيت معرفي كنند و مي‌توانند اين كار را با يك مهر مخصوص انجام دهند. ما از بانك جامعه املاك مطمئن مي‌شويم كه تمام اسناد مالكيت دفترچه اي به كاداستري تبديل شوند.

 يكي ديگر از توصيه هاي من اين است كه سران محترم دفاتر اسناد رسمي از كامل بودن سند از نظر امضاء صاحبين امضاء مطمئن شوند و بعد خلاصه معاملات را ارسال كنند، چون موارد زيادي پيش آمده كه به اشتباه اسناد را تاييد نهايي كرده‌اند و به دليل اين كه معامله برخط و الكترونيكي است مجبور مي‌شويم اين اشتباه را براي هيات نظارت گزارش كنيم؛ به همين دليل ورودي پرونده ها به هيات نظارت بيشتر شده است و در آخر اينكه در داده آمايي استعلامات دقت لازم را به عمل آورند تا برگشت‌ها به حداقل ممكن برسد تا بتوايم در حداقل زمان تعريف شده، پاسخ استعلامات را بدهيم. از ابتداي سال 1393 تاكنون حدود 6 هزار و 849 استعلام را اصلاح كرده‌ايم كه به كمك دوستانمان در دفاتر اسناد رسمي مي‌توانيم به جاي اصلاح استعلام، پاسخ استعلام را ارسال نماييم.

 همچنين در طول اين مدت 877 هزار و 839 فقره استعلام ثبتي از دفاتر اسنادرسمي‌ به ادارات ثبت ارسال شده و از اين تعداد 872 هزار و 226 فقره را اداره ثبت استان تهران پاسخ داده است. 99 درصد استعلاماتي كه دفاتر اسنادرسمي ‌از ما استعلام مي‌كنند، به‌موقع پاسخ را ارسال مي‌كنيم تا معاملات در زمان مقرر بين طرفين، صورت بگيرد.همچنين ارتباط من با دفاتر اسنادرسمي‌ به صورت ايميل و تلفن به صورت مستمر برقرار است و دوستان درجايي كه پاسخ استعلامشان بدون عذر موجه به تاخير افتاده است،  بنده شخصا مشتاق پيگيري علت و رفع آن هستم.

سخن آخر...

غمگين ترين ايام شيعيان، ايام فاطميه است، ضمن قدر دانستن اين روز بايد از معنويات آن استفاده كنيم تا شادي هاي نوروز را بيشتر درك كنيم. نوروز؛ تغيير و تحول طبيعت است و يكي از تذكراتش همان متحول شدن است كه ما در دعاي تحويل سال مي‌خوانيم. ولي از همان جايي كه همه ايراني ها در ايام فاطميه به واسطه شهادت دخت پيامبر اعظم(ص) و همسر اميرالمومنين(ع) غمگين هستند، بايد دعا كنيم كه تحويل سال، همراه با تحول معنوي حال ما باشد و اگر خطايي مرتكب شده‌ايم درصدد اصلاح آن بربياييم تا ائمه اطهار خوشنود شوند و شرمنده امام زمان(عج) نباشيم با آرزوي ظهورش انشا الله.

انتهاي گفتگو/