کانون سردفتران و دفتریاران

شنبه, 09 فروردين 1399

یکی از اقدامات ارزشمند سازمان ثبت، تشکیل کانون های استانی بود

یکی از اقدامات ارزشمند سازمان ثبت، تشکیل کانون های استانی بود

رئيس كانون سردفتران و دفترياران استان يزد با بيان اين كه120 دفتر فعال در سال 1306 در اين استان تشكيل شده است، مي گويد: دفاتر اسناد رسمي اين استان در حال حاضر مشغول به فعاليت گواهی امضا و  تنظیم اسناد ارباب رجوع اعم از اسناد بیع قطعی، صلح، معاوضه، وکالت، تعهد و سایر عقود و ایقاعاتی است که در قانون مدنی و سایر قوانین پیش بینی شده و ارائه خدمات الکترونیکی ازجمله اسناد الکترونیکی و گواهی امضاي دیجیتال  و ارائه مشاوره به مردم در زمینه های مختلف حقوقی هستند.

سيدعلي اصغر ميروكيلي به وضعيت فعلي دفاتر اسنادرسمي اشاره مي كند و مي افزايد: دفاتر اسناد رسمی با چالش عبور از ثبت سنتی به ثبت نوین و تحمیل وظایف متعدد در قوانین به دفاتر، با مشکلات متعددی در تنظیم اسناد مواجه هستند و از طرف دیگر دفاتر اسنادرسمی باوجود وابستگی به دادگستری نه تنها از امنیت شغلی و رفاهی برخوردار نيستند، بلكه از دیدگاه کلان قوه قضائیه نیز حمایت خاصی نمي شوند و این امر باعث سرخوردگی سردفتران شده و موجب افزايش بازنشستگی داوطلبانه و اختیاری آنان مي شود.

به گفته رئيس كانون سردفتران و دفترياران استان يزد، بايد تمهيداتي انديشيده شود كه تا از اين سرخوردگي جلوگيري شود، به همين دليل پيشنهاداتي براي درآمدزايي سران دفاتر با توجه به شان سردفتري مي دهد و مي گويد: پیگیری دقیق اجرای قوانین موجود از جمله اجرای دقیق ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، لزوم اخذ حق التحریر بر اساس قیمت واقعی املاک و حفظ حقوق سران دفاتر با توجه به مسئولیت‌ها و تکالیف سنگینی که در رابطه با نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد رسمی تحمیل شده است، اجرا و احیای مفاد ماده 88 قانون ثبت و امکان تنظیم و ثبت قراردادهای عادی بین اشخاص، پیگیری و اجرای دقیق قانون پیش فروش آپارتمان ها که تنظیم سند رسمی را در این خصوص ضروری می داند و همچنين اصلاح ماده 54 قانون دفاتر اسناد رسمی که به لزوم بازنگری در حق التحریر دفاتر اسناد رسمی از چهار سال یک بار به سالی یک بار تمهيداتي است كه مي توان براي درآمدزايي سردفتران با رعايت شان آنها صورت بگيرد.

وي درخصوص تشكيل كانون هاي سردفتران و دفترياران استان ها معتقد است: يكي از اقدامات ارزشمند سازمان ثبت، تشکیل کانون های استانی بود، اما ضرورت دارد در راستای اهداف این طرح، درخصوص برون سپاری وظایف اساسی کانون مرکز و استفاده از نیروهای فعال و توانمند در استان‌ها و شهرستان‌ها، علاوه بر استقلال اداری، نسبت به استقلال مالی کانون های استانی اقداماتي صورت گيرد تا تکالیفی که در مواد 55، 56 و 68 بر عهده کانون مركز گذارده شده به کانون های استاني سپرده شود و به اين ترتيب تعامل و همکاری کانون ها با فرض استقلال آنها بیش از پیش در جایگاه سردفتری و تحقیق بخشیدن به اهداف نظام ثبت نوین کمک شود.

بيمه درماني يكي از مواردي بود كه رئيس كانون سردفتران و دفترياران استان يزد به آن پرداخت وي در اين زمينه معتقد است كه وضعیت بیمه درمان افراد تحت پوشش کانون باوجود پرداخت های بالا، از کم درآمدترین اقشار جامعه نيز كمتر است و اين عاملي براي نارضايتي آنان محسوب مي شود، ممکن است تصور شود اين عامل موجب صرفه اقتصادی براي کانون شود و بار مالی کمتری بر عهده صندوق کانون برجاي گذارد ولي با توجه به سرمايه گذاري نهادهاي ديگر در اين خصوص به نظر می رسد استفاده از دفترچه های بیمه سلامت ایرانیان به عنوان بیمه پایه ای و تنظیم قرارداد با یکی از شرکت های بیمه بعنوان  بیمه تکمیلی درمان بهترین و منطقی ترین روش برای کانون سردفتران باشد.

ميروكيلي با اشاره به راه اندازي ثبت آنی مي گويد: تنظیم اسناد مردم در دفاتر بصورت آنلاین و با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی ثبت احوال و بخشنامه های ثبتی و ممنوع المعامله صورت می‌گیرد كه اين معاملات در بانک اطلاعاتی سازمان ثبت، ذخیره می شود و به اين صورت ميزان تخلفات كمتر شده است. به گفته اين سردفتر از 120 دفتر فعال در استان در سال جاری، 60 فقره بازرسی کلی و 80 فقره بازرسی اجمالی به عمل آمده که در نهایت منجر به صدور 47 مورد کیفرخواست، با 14 مورد تبرئه، 13 مورد توبیخ کتبی با درج در پرونده، 13 مورد جریمه نقدی و 7 مورد انفصال موقت شده است.

وي ثبت آني را با وجود دارا بودن امتيازات مثبت و سازنده خالي از انتقاد نمي داد و معتقد است: باوجود اجرايي شدن اين سامانه درحدود یکسال و پنج ماه، نه تنها تسريعي در تسهیل فرایندهای تنظیم سند صورت نگرفته، بلكه روز به روز بر گرفتاری و اتلاف وقت دفاتر و مردم افزوده شده است، حال آن كه فرقي نمي كند برنامه نویسی سامانه ايراد داشته باشد یا ايراد از قطع و کندی سرعت اینترنت یا سامانه های متصل به آن اعم از ثبت احوال و استعلام الکترونیکی و سوئیچ خزانه و... باشد؛ زیرا نتیجه آن توقف یا اختلال در امر سند نویسی است.

اين سردفتر اسنادرسمي در ادامه مي افزايد: اعتبار نظام ثبتی و دفاتر اسناد رسمی در گروی موفقیت الکترونیکی شدن و به عبارتی ثبت نوین است كه امیدواریم با مدیریت سازمان ثبت و فرهنگ سازی بيش از پيش موجب اقبال عمومي به سمت ترويج سندرسمي باشيم.

اصلاح قانون دفاتر اسنادرسمي به دليل گذشت زمان ضروري است اما دستیابی به یک قانون جامع و مانع و فراگیر مستلزم تشکیل کارگروهی تخصصی از اندیشمندان و اصحاب حقوق ثبت است تا بتوانند در مدت زمان معين و امکانات لازم، پیش نویس قانون جدید را تهيه كنند. ميروكيلي ضمن بيان اين جملات تاكيد مي كند كه آن چه امروز به عنوان اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی تدوین شده، داراي نقايص شکلی از جمله عدم تهیه طرح توجیهی برای اصلاح مزبور است به همين جهت ماهیتا قابل دفاع نیست و نمی تواند پاسخگوی نیازهای حتی امروز دفاتر باشد. از ديگر موارد نقص و ابهام قانون مزبور می توان به عدم پذیرش استقلال کانون های استان ها، نحوه تشکیل و مدیریت اجرایی شورای عالی استان‌ها ، عدم تعیین تکلیف وظایف دفتریاری و عدم تطابق با قوانین ثبت آنی اشاره كرد.

وي درباره تعرفه ها و واقعي كردن حق التحرير اسناد قطعي غيرمنقول نيز مي گويد: واقعی نمودن تحریر اسناد قطعی غیرمنقول چنان چه قیمت واقعی مورد معامله در اسناد قید شود و حق التحریر دفاتر نیز بر اساس آن اخذ شود باعث ایجاد درآمد مکفی دفاتر شده و از این طریق دفاتر که تعداد آنها در اوضاع رکود اقتصادی نیز زیاد می باشد می توانند هزینه های جاری خود را انجام و تعدادی از دفاتر که متحمل ضرر و زیان شده و نمی توانند هزینه های پرسنلی و جاری خود را تأمین نمایند از این مشکل مالی خارج شوند، ضمن اين كه این امر باعث شفافیت معاملات شده و در مواقعی که دادسراها بخواهند املاک را وثیقه قرار دهند احتیاجی به کارشناسی و اطاله اوقات نشده و امور مردم به سرعت انجام می شود.

ميروكيلي تعامل كانون استان يزد را با كانون مركز مثبت ارزيابي مي كند و مي گويد: کانون یزد آماده هرنوع همکاری و هم اندیشی با اعضاي کانون تهران است و این امر را در امور محوله به خوبی نشان داده،  ولی متأسفانه اکثریت اعضاي هیئت مدیره کانون تهران  اعتقادی به کانون های استانی ندارند و بعضا به صراحت مخالفت خود را با استقلال کانون های استانی در همایش ها بیان كرده و حتی حاضر به واسپاری حداقل ها هم به کانون استان ها نيستند؛ در حالی که کانون های مقتدر استانی می تواند بازوی توانمند کانون تهران در پیشرو اهداف سران دفاتر باشند.

رئيس كانون سردفتران و دفترياران استان يزد با بيان اينكه به اعضاي هيات مديره كانون تهران پيشنهاد مي شود كه به فكر تاسيس شوراي عالي سردفتري باشند مي افزايد: تضارب افکار شرکت کنندگان در تصمیم گیری های کلان موجب جامع بودن مصوبات و اقتدار همکاران خواهد شد و با توجه به تعداد بالای خانواده سردفتری، به کانون های استانی بها داده شود و با دعوت و تشکیل کارگروه های تخصصی از استان ها از آنها بهره برد و  امور اجرائی را به آن ها واگذار كند تا اعضاي کانون تهران بتوانند وقت خود را صرف برنامه ریزی در امور کلی (سیاستهای کلان) جامعه سردفتران كنند.