کانون سردفتران و دفتریاران

شنبه, 17 خرداد 1399

مشاور فناوری اطلاعات رئیس کل بانک مرکزی: امیدواریم طی یک ماه آینده کلیه دفاتر شهر تهران مجهز به سیستم کارتخوان pos شوند

مشاور فناوری اطلاعات رئیس کل بانک مرکزی گفت: امیدواریم طی یک ماه تا چهل روز آینده کلیه دفاتر اسناد رسمی شهر تهران به سیستم کارتخوان Pos مجهز شوند.
 
دکتر نصرا... جهانگرد در گفت و گو با خبرنگار کانون سردفتران و دفتریاران، در مراسم راه‌اندازی نخستین دستگاه کارتخوان pos در دفاتر اسناد رسمی، گفت: به طور کلی سیاست در بانک مرکزی بر آن است که در کلیه خدمات اقتصادی ـ اجتماعی، سیستم‌های الکترونیک جایگزین استفاده از خرده پول و پول نقد در مبادله کالا و خدمات شود. در بحث گردش کالا ـ خدمات ـ پول در کشور استفاده از اسکناس و خرده پول در جریان اجرایی موجب افزایش حجم نقدیندگی و ایجاد دردسر برای مردم و خدمات دهندگان می‌شود.
 
وی ادامه داد: پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد در تمام بخش‌های دولتی که مردم برای استفاده از خدمات دولت وجه نقد پرداخت می‌کنند و به واسطه آن به بانک‌ها مراجعاتی دارند و مجبورند قبوضی را دریافت کنند، می‌توان این چرخه را با استفاده از ابزارهای الکترونیکی مثل POS و ATM و به کارگیری انواع کارت‌های پول به صورت حضوری و الکترونیکی پرداخت کرد که این امر موجب می‌شود تسهیلات فراوانی برای مردم فراهم و ترافیک ورودی بانک‌ها کم ‌شود.
 
جهانگرد با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان نمونه از سازمان‌هایی است که در راستای اهداف مذکور شاهد اقدامات عملیاتی بوده و مورد همکاری قرار گرفته است، ادامه داد: زیرساخت‌های مکانیزاسیون از سال ها پیش آغاز شده و به موقعیت خوبی رسیده است. از آنجا که رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در این زمینه اعلام آمادگی کرده است، و این سازمان و دفاتر اسناد رسمی در کشور از جمله مراکزی هستند که وجوه نقدی برای خدمات پرداخت می‌شود و بیشترین مراجعات عمومی مردم و تردد در این مراکز است، مقرر شد دستگاه کارتخوان POS  به عنوان نمونه در یکی از دفاتر اسناد رسمی تهران راه‌اندازی و افتتاح شود.
 
وی به همکاری بانک ملی به عنوان بانکی که حساب‌های دولتی در آن جاری است، بانک مرکزی، چند شرکت رایانه‌ای و وزارت امور اقتصادی و دارایی در این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: رسیدهای صادره از این دستگاه‌ها به عنوان رسید پرداخت پول قابل استفاده است و درخواست شده که این برگه‌ها با کیفیت چاپی مناسبی تحویل و ارائه شوند.
 
مشاور فناوری اطلاعات رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با سازمان‌ها و دستگاه‌های همکار در راه‌اندازی چنین سیستم هایی به دو سطح حقوقی و تکنیکال اشاره کرد و افزود: در سطح حقوقی بین نظام ذی‌حسابی کشور، نظام نظارتی و نظام بانکی مبادلات کارشناسی شده و بخشنامه‌های مربوطه پس از تفاهمات صورت گرفته صادر شده است.
 
وی با ابراز رضایت از اینکه قوانین مصوب داخلی یاری‌کننده مسائلی این چنین هستند، گفت: در سطح متن هم بین دفتر اسناد رسمی، ادارات، بانک‌های پذیرنده و شرکت‌های پیمانکاری که نقش POS و خدمات را انجام می‌دهند، هماهنگی فنی صورت گرفته است که در صورت توافق با ذی‌حسابی کل کشور، سایر بانک‌ها هم قادر به ارائه خدمات در این راستا خواهند بود.
 
جهانگرد با بیان اینکه در حال حاضر عملیات دو دفتر اسناد رسمی در تهران به عنوان نمونه منتخب به صورت استفاده از این دستگاه مورد آزمایش قرار می‌گیرند، ابراز امیدواری کرد، از آنجا که به لحاظ سخت‌افزاری، شبکه‌ای، بانک‌ها و نرم‌افزارها مشکل خاصی وجود ندارد، طی دو ماه آینده کلیه دفاتر اسناد رسمی به این سیستم مجهز شوند و انتظار این است که ظرف 30 تا 40 روز آینده این امر در دفاتر شهر تهران محقق شود.
انتهای پیام