کانون سردفتران و دفتریاران

جمعه, 03 بهمن 1399

همایش "نظام پرداخت الکترونیکی وجوه در دفاتر اسناد رسمی" برگزار شد

همایش نظام پرداخت الکترونیکی وجوه در دفاتر اسناد رسمی، صبح روز گذشته در هتل فردوسی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، همایش نظام پرداخت الکترونیکی وجوه در دفاتر اسناد رسمی با حضور مسئولان سازمان های مرتبط از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، خزانه داری کل کشور، بانک ملی، شرکت پرداخت الکترونیک بانک سامان، کانون سردفتران و دفتریاران و جمع کثیری از سردفتران اسناد رسمی، مدیران کل ادارات ثبت استانها و روسای جوامع و کانون های سردفتران در کشور برگزار شد.

در ابتدای این همایش حسینعلی امیری، معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن خیر مقدم و گرامیداشت سی امین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، اقدامات انجام شده در حوزه مربوط به قوه قضاییه را در مقایسه با سالهای قبل از انقلاب غیر قابل مقایسه دانست و اظهار داشت: هرکدام از روسای قوه قضاییه در مقطع زمانی خود زحمات بسیار کشیده و گامهای بلندی در جهت تحقق اهداف نظام برداشته اند.

وی با اشاره به تاکید رئیس قوه قضاییه مبنی بر توسعه قضایی گفت: سازمان ثبت یکی از بزرگترین بخشهای نظام اداری کشور است که از حجم بالای کاری برخوردار است و کمتر کسی است که با این سازمان سرو کار نداشته است. نظام ثبتی در این سازمان سنتی بوده که امروز جوابگوی نیاز جامعه نیست و در این راستا طرح مکانیزاسیون را بعنوان یکی از برنامه ها در دستور کار قرار دادیم.

رئیس سازمان ثبت با اشاره به تعریف 19پروژه مکانیزاسیون از سال 83 ، پروژه پرداخت نظام الکترونیکی وجوه در دفاتر و نظام ثبتی را یکی از این پروژه ها نام برد و افزود: دفاتر اسناد رسمی یکی از مهمترین و بارزترین موارد در این طرح بوده اند و از انجایی که پیش تر از این تجربه نشده بود و الگویی در این زمینه نداشتیم نیازمند صرف زمان و دقت بسیار بود و خوشبختانه این طرح امروز در کلیه نقاط کشور قابلیت اجرا پیدا کرده است.

وی در ادامه به محاسن این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش هفتاد میلیون سفر درون شهری، امکان محاسبه دقیق دریافت وجوه، نظارت الکترونیکی، رضایتمندی مشتریان، صرفه جویی در هزینه های ملی و بهبود فضای کسب و کار از جمله این محاسن است.

در ادامه این همایش اکرمی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی و معاون هزینه و خزانه دار کل کشور با گرامیداشت ایام الله دهه فجر اظهار داشت: این طرح از لحاظ وزارت اقتصاد و دارایی و خزانه داری کل کشور نه یک کار مستحب بلکه یکی از کارهای واجب در نظام پرداخت های کشور است.

وی با بیان اینکه ما موظفیم تا جایی که امکان دارد رویه های قدیمی را کنار بگذاریم و از روشهای جدید و نوین بهره بگیریم، تاکید کرد: لزوم استفاده از مبانی ایجاد دولت الکترونیک به معنی زیر پا گذاشتن یا عدول از قوانین و مقررات نیست و از آنجا که این کار از مرحله سختی آغاز شد نشانگر آن است که در دستگاه قضایی و سازمان ثبت رویکرد مکانیزاسیون بسیار جدی گرفته شده که این نگاهی ارزشمند است.

اکرمی سرعت و صحت لازم را از جمله مزایای قابل تحسین طرح مذکور برشمرد و آن را برای نظام اقتصادی کشور بسیار مهم ارزیابی کرد.

در ادامه این همایش دشتی اردکانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران هم با تبریک سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تسلیت به مناسبت ماه صفر و شهادت حضرت رقیه (س)، با قدردانی از همه دست اندرکاران در پروژه پیاده سازی سامانه الکترونیک اظهار داشت: کانون سردفتران و دفتریاران از ابتدای شروع این طرح حضوری فعال داشته و تمام امور محوله را به انجام رسانده است.

وی ادامه داد: این کانون با معرفی دو دفتر اسناد رسمی به عنوان پایلوت برای اجرای طرح مذکور و آگاهی نسبت به نواقص و مشکلات، کار خود را آغاز کرده و پس از آن با اعلام نیازهای سخت افزاری به دفاتر و پرداخت وام به تعدادی از دفاتر کار خود را ادامه داده و جای بسی خوشوقتی است که با تمام توان خود در راستای دولت الکتروینک عمل کرده است.

دشتی اردکانی با بیان اینکه تمام دست اندرکاران در این کانون در رابطه با اینکه پروژه مذکور طرحی ملی است متفق القول هستند اظهار داشت:طبق آمارهای اعلام شده از طرف سازمان ثبت در یازده ماه سال گذشته (1386) حدود 76 درصد وصولی ها از بابت درآمد سازمان ثبت توسط دفاتر اسناد رسمی وصول و به خزانه واریز شده است. وصولی مالیات از بابت نقل و انتقالات انواع خودرو که تماما در دفاتر اسناد رسمی به حیطه وصول درآمده است هم از جمله این آمارهاست، لذا می توان بر این نکته توجه داد که مرکز ثقل توجه در این پروژه دفاتر اسناد رسمی هستند که تمامی عملیات پرداخت با مسئولیت سردفتر در این دفاتر انجام می شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اظهار داشت: برآورده کردن نیازهای مراجعین که همواره انتظار دارند شیوه های نوین اتخاذ شده سرعت بیشتری رابه همراه داشته باشد از یک طرف و تطبیق خواسته ارباب رجوع با قوانین و مقررات موضوعه و دستورالعمل های صادره جوابگویی به سازمان ثبت و ادارات تابعه، بازرسی، ذیحسابی، ادارات امور مالیاتی و سایر نهادهای ذیربط در مجموع دغدغه هایی را برای دفاتر اسناد رسمی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: باید بخاطر داشته باشیم که راه اندازی این سامانه با هدف ارائه سرویس و خدمات بهتر به مراجعین دفتر خانه در تنظیم سریع و به موقع اسنادشان راه اندازی شده، پس بسیاری از بایدها و نبایدها که در دستورالعمل های صادره در خصوص سامانه پرداخت الکترونیک در دفاتر تعریف خواهد شد تابعی از مسائل گفته شده و مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مراجعین و پیش بینی تنگناها در هنگام بروز اشکال در سیستم های ارتباطی و یا در تجهیزات دفترخانه و چاره اندیشی برای هر مورد می تواند در صورت بی اعتنایی موجبات نارضایتی مراجعین و رویارویی سران دفاتر با مشکلات را فراهم سازد و اعلام می کنم کانون سردفتران آمادگی دارد که در کنار کلیه همکاران در سازمان ثبت برای شناخت تنگناها و جمع آوری نظرات و بررسی و تحلیل و رفع موانع اقدام کند.

دکتر قنبری، عضو هیات مدیره بانک ملی ایران هم با گرامیداشت سی امین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: امروز شاهد به ثمر رسیدن همدلی واحدهایی هستیم که توانستند قدمی در راه خدمت رسانی به مردم بردارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مورد توجه در سستم بانکی این بوده که باید مشکل پرداخت در کشور حل شود افزود: از آنجا که سه هزار و 400 شعبه بانک ملی در سراسر کشور با 42هزار پرسنل و اختصاصا 18 هزار نفر پرسنل پشت باجه مشغول به فعالیت هستند و سالانه حدود صد میلیون مراجعه به شعب بانک ملی برای پرداخت قبوض مختلف صورت می گیرد، این ایده که باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش مراجعه به بانک باشیم قوت گرفت و از آنجا که نظام پرداخت الکترونیکی وجوه در دفاتر اسناد رسمی حدود هفتاد میلیون سفر درون شهری را کاهش می دهد این طرح راهکاری مناسب و بسیار کارامد خواهد بود.

وی با تاکید بر رعایت چارچوب ها و مقررات در انجام کارهای اصولی و پایه ای گفت: فناوری اطلاعات خود عامل تقلیل هزینه ها در کشور است و از آنجا که پرداخت در شعب بانک خود هزینه بسیاری دربر دارد، این قدم خیر از باب کاهش هزینه ها برای بانک ملی بسیار مفید خواهد بود.

در ادامه این همایش مهندس جهانگرد، مشاور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تبریک ایام الله دهه فجر، پروژه نظام پرداخت الکترونیکی وجوه در دفاتر اسناد رسمی را عمل صالحی دانست و اذعان کرد: تمام اطرافیان این پروژه ذینفع و منتفع هستند و در جریان اجرای این کار مسیری طی شد که به جهت اتفاقات ملی گزار به دوره مدرن ارائه خدمات رسید.

وی نخستین مکاتبات را در رابطه با نظام پرداخت الکترونیکی وجوه در دفاتر اسناد رسمی از سال 86 یادآور شد و گفت: بیش از نود درصد تلاش ها در این پروژه به دور از رویت افراد عادی است و در واقع این پروژه مانند کوه یخی است که بخش عظیمی از آن دیده نمی شود. این بدین معناست که هماهنگی ها و تلاش های بسیاری در این رابطه از سوی دست اندرکاران انجام شده است.

جهانگرد این پروژه را پیش قراول اتفاق مهمی در عرصه اداری و اجرایی کشور دانست و افزود: اتفاق بسیار مهمی در عرصه نظام اداری کشور در حال شکل گیری است.

وی گفت: زحمات و حمایت های ریاست سازمان ثبت و معاونت برنامه ریزی و توسعه فناوری این سازمان در راستای عملیاتی شدن طرح نظام پرداخت الکترونیکی وجوه در دفاتر اسناد رسمی بسیار تاثیر گذار بوده است و دفاتر اسناد رسمی همراهی بسیار خوبی در این رابطه داشته اند که برکات آن را خواهند دید.

در ادامه این جلسه مهندس صیامی و مهندس پرهیز از شرکت پرداخت الکترونیک سامان گزارشی از روند اجرایی طرح مذکور ارائه دادند و در رابطه با بحث چرایی سیستم، معرفی پروژه، مزایا و روند اجرای طرح مذکور گزارش مبسوطی را ارائه کردند.

انتهای پیام