کانون سردفتران و دفتریاران

سه شنبه, 25 خرداد 1400

رییس سازمان ثبت در غرفه کانون سردفتران: عدم توجه به ثبت رسمی،یکی از مشکلات و بی نظمی های حقوقی در کشور است

رییس سازمان ثبت در غرفه کانون سردفتران: عدم توجه به ثبت رسمی،یکی از مشکلات و بی نظمی های حقوقی در کشور است

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در غرفه کانون سردفتران و دفتریاران گفت: عدم توجه به ثبت رسمی،یکی از مشکلات و بی نظمی های حقوقی در کشور است.

به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، احمد تویسرکانی، معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که از غرفه این کانون در هجدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها دیدن کرد، در رابطه با اهمیت سند رسمی و علت پذیرش اسناد عادی برخلاف قانون دفاتر اسناد رسمی در برخی از محاکم قضایی،‌گفت: یکی از مشکلات و بی نظمی های حقوقی که در حال حاضر در کشور وجود دارد و معلول آن ورود پرونده های بسیار به محاکم قضایی است، عدم توجه به ثبت رسمی در کشور است.

 

وی یکی از راهبردها و اولویت های کاری را در سازمان ثبت اسناد واملاک کشور، توسعه فرهنگ ثبت رسمی و توجه به گسترش آن در کشور عنوان کرد و افزود: در این زمینه اقدامات متعددی در حال انجام است. بخشی از این کار در حوزه دفاتر اسناد رسمی است. که فرآیند کار در حوزه دفاتر اسنادر سمی را به نحوی سامان دهی کنیم که در دسترسی سریع و آسان مردم قرار گیرد.

 

تویسرکانی با بیان اینکه امیدواریم دفاتر اسنادر سمی به نحوی خدمات رسانی کنند که که در گذر زمان شاهد گسترش ثبت رسمی و استقبال بیشتر مردم به آن باشیم،‌ابراز عقیده کرد: اگر از حداکثر ظرفیت دفاتر اسنادر سمی که پتانسیل بسیار بالایی هم دارند استفاده شود،‌شاهد توفیقات بسیار خوبی در حوزه توسعه دفاتر و به تبع آن توسعه فرهنگ ثبت رسمی در کشور خواهیم بود و آثار بسیار زیادی در حوزه کاهش دعاوی و پیشگیری از اختلافات و جرائم خواهیم داشت.

 

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص اقدامات دستگاه قضایی در مورد اطلاع رسانی و تشویق مردم به ثبت اسناد رسمی به واسطه قانون برنامه پنجم توسعه،‌گفت: هنوز مدت زیادی از برنامه پنجم توسعه نگذشته و بسیاری از آیین نامه های اجرایی این قانون تهیه نشده است و راهبرد قوه قضاییه در این زمینه، برداشتن قدم های جدی است.

 

وی افزود: در راهبردهای قوه قضاییه بحث توسعه ثبت رسمی مورد اشاره قرار گرفته و اینکه دفاتر اسناد رسمی بتوانند بخشی از خدمات اداری را که امروزه به وسیله دفاتر محاکم قضایی انجام می شود در دفتر اسناد رسمی انجام دهند، به نظر می رسد فضای بسیار خوبی است که این دفاتر شکوفایی لازم را پیدا کنند و توسعه یابند.

 

تویسرکانی با تاکید بر اینکه دفاتر اسنادر سمی یک فرصت بسیار ارزشمند در کشور هستند، گفت: باتوجه به پراکندگی جغرافیایی این دفاتر و اینکه همه آنها از افراد حقوقدان برخورداردند، می توانند خدمات بسیار ارزشمندی را در جامعه ارایه دهند.

 

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با تعامل صورت گرفته از سوی دفاتر اسناد سمی با سازمان های مرتبط در جهت صدور گواهی امضای الکترونیک و فعالیت در این زمینه گفت: نیازمند توسعه و تغییرات مناسبی در رابطه با امضای الکترونیک هستیم به گونه ای که فضای به کار گیری امضای الکترونیک باید در کشور توسعه یابد. آنچه که در حال حاضر تحت عنوان امضای الکترونیک درکشور وجود دارد برای شروع کار اقدام بسیار مناسبی است اما فضای کاربردی این نوع امضا باید متنوع شود و گسترش یابد.

 

وی در پایان تاکید کرد: امضای الکترونیک بسیاری از مشکلات برای تبادل اطلاعات و اسناد در محیط مجازی را مرتفع می کند و این امر می تواند هزینه های بسیاری را در کشور کاهش دهد.

انتهای پیام