کانون سردفتران و دفتریاران

جمعه, 03 ارديبهشت 1400

دومین جلسه ویدئو کنفرانسی معاون امور اسناد سازمان ثبت با کانون های سردفتران و دفتریاران استان ها

دومین جلسه ویدئو کنفرانسی معاون امور اسناد سازمان ثبت با کانون های سردفتران و دفتریاران استان ها

دومین جلسه مجازی معاون امور اسناد سازمان ثبت ،مدیرکل امور اسناد و سردفتران و رییس کانون سردفتران و دفتریاران روز گذشته برگزار شد.

در ابتداي جلسه مهدی اقبال، معاون امور اسناد سازمان ثبت درخصوص ثبت آني و سقف حق التحرير سخنانی را مطرح و اعلام کرد: با تصميم مديركل فناوري سازمان، تمامي پاسخ ها از طريق نمایندگانی در استان ها ارایه خواهد شد.

 

از ابتدای سال آینده ارزش افزوده به صورت الكترونيكي از دفاتر دریافت خواهد شد

 

وی به پایلوت شدن تعدادی از دفاتر اسناد رسمی در استان قم در دریافت ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: تا پایان سال دو استان دیگر نیز به صوت آزمایشی به این تعداد اضافه خواهند شد و از ابتدای سال آینده ارزش افزوده به صورت الكترونيكي پرداخت خواهد شد.

دفتر درآمد و تمبر تا پایان سال حذف مي شود

 

اقبال به حذف دفتر درآمد و تمبر با موافقت ريیس سازمان ثبت و ابلاغ به امور اسناد اشاره کرد و گفت: در چند روز آينده به شكل پايلوت و آزمايشي در چند استان اقدام مي كنيم و سعي بر اين است كه در اسفند ماه تمامي دفاتر دفتر درآمد و تمبر حذف مي شود. بحث آمار دستي نيز به واسطه همين امر حذف خواهد شد.

 

معاون امور اسناد سازمان ثبت در ادامه به موضوع اثر انگشت متعاملين كه به صورت اجباري مقرر است انجام شود و دغدغه سردفتران در بحث تنظيم سند رسمي و موضوعيت احراز هويت دچار مشكل بودند اشاره کرد و گفت: اين مورد در چند دفتر آغاز شده و با برطرف شدن مشکلات در آن دفاتر، در سال 1400 در بحث اثر انگشت متعاملين اقدام عملياتي به صورت اجباري براي همه دفتر اسناد رسمي خواهيم داشت.

 

پیشنهاداتی برای توسعه سند رسمی به مجلس شورای اسلامی ارایه شده است

 

وی با اشاره به تشكيل كارگروه حقوقي در بحث اصلاح قوانين و اصلاح بخشنامه ها، به توسعه سند رسمي در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: درخصوص اجرای برنامه های سازمان در رابطه با توسعه ثبت سندرسمی، کارگروه حقوقی تشکیل وپیشنهاداتی در این رابطه به مجلس شورای اسلامی درقالب برنامه هفتم توسعه ارائه شده که ازجمله آنها ممنوعیت تنظیم هرگونه قرارداد توسط مشاورین املاک و خودرو و ارسال اطلاعات به دفاتر جهت تنظیم قراردادها و اسناد مربوطه است که با این روش جلوی اسناد عادی و قولنامه ای گرفته می شود.

 

معاون امور اسناد سازمان ثبت به تشكيل کارگروهی برای برطرف کردن ایرادات سامانه ثبت الکترونیک اسناد اشاره کرد و بر ضرورت سرعت در مرتفع کردن مشکلات تاکید کرد.

 

وی برگزاری جلسات منطقه ای با حضور تعدادی از روسای کانون های استانی را کاری مفید خواند و گفت: از نتایج این جلسات در سازمان بهره خواهیم برد.

 

در تعیین ارقام سقف تحریر سال آینده، فصلی بودن سقف تحریر، حوزه ثبتی و سابقه خدمت سردفتر مدنظر قرار خواهد گرفت

اقبال اظهار داشت: در تعیین ارقام سقف تحریر دفاتر اسناد رسمی برای سال آینده، فصلی بودن سقف تحریر، حوزه ثبتی و منطقه ای بودن، سابقه خدمت سردفتر و وجود محکومیت انتظامی مدنظر قرار خواهد گرفت.

 

معاون امور اسناد سازمان ثبت برلزوم هوشمند کردن اسناد از جمله اسناد وکالت به خصوص در رابطه با افرادی که خارج از کشور هستند تاکید کرد و ادامه داد: در این رابطه پیشنهاداتی به رییس قوه قضائیه ارائه شده که اسناد وکالت درصورت احراز هویت موکل از طریق سامانه ثبت احوال و با ارائه امضای الکترونیک موکل به صورت غیرحضوری قابل تنظیم بوده و معتبرشناخته شود.

 

در ادامه غلامرضا کیانی، مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت در مورد  اشكالات سامانه ثبت الکترونیک اسناد گفت:  كارگروهي در حوزه ثبت اسناد با كانون مركز تشكيل شده است. در بحث سند تحول قضايي درخصوص نحوه تنظيم خدمات به ايرانيان مقيم خارج از كشور پيشنهاداتي مطرح شده که در حال بررسی است.

 

وی به تهیه زیر ساختهای لازم در برون سپاری برخی امور به دفاتر اسناد رسمی اشاره کرد و گفت: با تهيه زير ساخت ها و رفع موانع قانوني و كارگروه تشكيل شده، امیدواریم با بهره گیری از نظرات استان ها خدمات غیرحضوری و جدیدی را در دفاتر اسناد رسمی ارایه دهیم.

 

بيش از 90 درصد سامانه ثبت آني در دفاتر تا پایان سال تكميل می شود

 

 

علی خندانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران هم در این جلسه با تاکید بر برگزاری این جلسات به صورت منظم و ماهانه، ابراز امیدواری کرد جلسه بعدي در كانون مركز برگزار شود.

 

وی با اشاره به بهره برداری از چند فرآيند سامانه ثبت الکترونیک اسناد در دفاتر اسناد رسمي تا پایان سال جاری گفت: با تحقق این امور، تقريبا بيش از 90 درصد سامانه ثبت آني در دفاتر اسناد رسمی تكميل می شود.

 

خندانی ادامه داد: بودجه سال آينده  ضمن اخذ پيشنهاداتي از استان ها به سازمان ارایه شده است.

 

 رییس کانون سردفتران و دفتریاران با تاکید بر لزوم جدی گرفته شدن واسپاري ها از سوی دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور، اظهار داشت: واسپاري هاي ديگر در راه است. ثبت شركت ها و مالكيت معنوي که زيرساخت هاي آن مهیاست و دستور العمل هاي آن نوشته شده است.

 

جای پژوهشگاه در صنف سردفتری خالی بود

 

وی به جای خالی پژوهشگاه در صنف سردفتری اشاره کرد و افزود: نخستین جلسه با حضور کارشناسان و سردفتران در کانون برگزار شده است و امیدواریم همه استان ها مشارکت داشته باشند. و از همکاران و اساتيد دعوت می کنیم كه نظرات خود را به کانون مركز اعلام كنند.

 

خندانی به ضعف پاسخگویی در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اشاره کرد و افزود: با ابتكار هدايت فر، مدیرکل جدید فناوری اطلاعات سازمان ثبت حدود 70 نفر در سراسر کشور پاسخگو هستند و مقرر شده این تعداد افزایش یابد.

 

 همچنین مهمترین نکات مطروحه از سوی روسای کانون های استانی در این نشست مجازی به این شرح است:

 

ارایه خدمات غیرحضوری به متعاملین در جهت توسعه ثبت الکترونیک اسناد

سقف به صورت هوشمند برای همه اسناد برای ایجاد عدالت

سقف حق التحریر درهر استان وهر بخش جداگانه در نظر گرفته شود

ایجاد عدالت نسبی دفاتر در چند مدت اخیر

لزوم رفع معایب در اجرای سقف حق التحریر

برداشته شدن سقف تحریر اسناد غیر مالی

تعیین سقف به صورت فصلی و یا ماهانه

لزوم درنظر گرفته شدن سوابق سردفتران، جمعیت شهرها و استان ها در تعیین سقف

تعیین کف و سقف برای حق التحریر استان ها

میانگین اسناد مالی ماخذ تعیین سقف قرار گیرد

مازاد و قسمت متمم اسناد رهنی مستثنی از بحث تحریر قرار گیرد

لزوم وجود بانک اطلاعات خودرو جهت جلوگیری از اسناد معارض خودرو

برقراری ارتباط با دادگستری به صورت اتوماسیون اداری

عدم امکان تغییر و ویرایش در سامانه تنظیم اسناد

لزوم دسترسی کانون های استانی به سامانه ثبت الکترونیکی اسناد و بازرسی های الکترونیک

لزوم جداسازی تعین سقف از تقسیم اسنادرسمی

لزوم حفظ ارزش پول صندوق کانون و نگرانی درخصوص سرمایه های کانون

سرمایه گذاری مولد برای کانون و حفظ ارزش موجودی های کانون

لزوم ارایه خدمات رفاهی به همکاران

تصویب ارایه خدمات به بیماران صعب العلاج

 

همچنین در پایان این جلسه مقرر شد جلسه ویدئو کنفرانسی بعدی با موضوع "اصلاح پاره ای از قوانین و تعریف حقوقی وظایف دفتریاران" برگزار خواهد شد.

 

تاریخ ارسال خبر: 
99/11/15