يكشنبه, 26 ارديبهشت 1400

لزوم ثبت نقل و انتقال معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمی

به گزارش روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی، محمد افخمی مدیرکل ثبت استان بر ضرورت تنظیم سند خودرو و نقل و انتقالات آن در دفاتر اسناد رسمی تأکید کرد و گفت : به موجب ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی ایران و ماده ۲۹ قانون تخلفات رانندگی و ماده ۴ آیین­ نامه ماده مذکور و سایر قوانین و مقررات جاری  تنظیم اسناد نقل و انتقال خودرو فقط در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی می باشد.

وی گفت بر اساس ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند. وی همچنین افزود: برابر ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده دریافت مالیات نقل و انتقال  بر عهده دفاتر اسناد رسمی می باشد.

افخمی گفت: با توسعه ثبت رسمی در کشور نزاع‌ها کمتر خواهد شد و مراجعه به دادگاه‌ها کاهش خواهد یافت. وی خاطرنشان کرد: درباره معاملات خودرو قانون به صراحت اعلام نظر کرده است که ثبت نقل و انتقالات در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی گفت پس از ثبت معامله در دفاتر اسناد رسمی چنانچه دعوایی به وقوع انجامد، طرفین دعوا ملزم به رعایت سند هستند و سند رسمی که در دفاتراسناد رسمی ثبت شده لازم الاجرا و در حکم دادنامه دادگاه می باشد.

وی تنظیم سند نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی را بر اساس قانون الزامی دانست و گفت تا زمانی که قانون جدیدی در این زمینه ارائه نشده باشد باید بر اساس آن عمل شود.

افخمی در پایان افزود: وظیفه ما در این خصوص  اطلاع رسانی حقوقی صحیح به مردم و آگاهی دادن از عواقب عدم تنظیم سند رسمی انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی می باشد.

1400/01/21