کانون سردفتران و دفتریاران

جمعه, 02 مهر 1400

معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور :ایجاد امنیت حقوقی وپیشگیری از فساد وکاهش پرونده های قضایی با توسعه والزام سند رسمی

معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور :ایجاد امنیت حقوقی وپیشگیری از فساد وکاهش پرونده های قضایی با توسعه والزام سند رسمی

مراسم معارفه مدیر کل جدید ثبت اسناد و املاک استان گیلان با حضور مهدی اقبال معاون امور اسناد سازمان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی به نقل از پرتال سازمان ثبت، معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم معارفه ی مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک گیلان در رشت با انتقاد از اصرار برخی مسئولان در خصوص جایگزین شدن سند سبز مالکیت خودرو بجای سند مالکیت اضافه کرد: شناسنامه ی سبز سندی ست که مشخصات و صحت فنی قطعات خودرو را بازگو و تایید می کند و به استناد ماده 29 قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی و ماده 1287 قانون مدنی، تغییر مالکیت خودرو باید در دفترخانه های رسمی انجام پذیرد.


مهدی اقبال همچنین عموم مردم را به انجام انتقال قطعی سند معاملات در دفترخانه ها فراخواند و افزود : سال گذشته حدود 18 میلیون سند در حدود 8 هزار و 400 دفترخانه ی سراسر کشور صادر شده که بیش از 8 میلیون آن سند وکالتی بوده است.


 معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بخش قابل توجهی از جرایم مربوط به فروش مال غیر در محاکم قضایی ناشی از وکالتهای رسمی است که مردم در دفترخانه های سراسر کشور به یکدیگر محول می کنند.


مهدی اقبال بر ضرورت توجه جدی عموم مردم به مقوله ی مهم اعتبار سند قطعی تاکید کرد و گفت: نقش سندهای قطعی صادره در دفترخانه ها، بدلیل سازوکار پایش مستمر و بهره گیری از ظرفیتهای دولت الکترونیک، در پیشگیری از بروز جرایم مربوط به فروش مال غیر انکارناپذیر است.


اقبال برخی اظهارنظرها مبنی بر درآمدزا بودن اعمال قانون صدور سند خودرو برای دفترخانه ها را رد کرد و افزود: از مجموع مبالغ دریافتی مرتبط با نقل و انتقال سند خودرو، تنها 9 درصد از آن سهم دفترخانه ها است و بقیه مربوط به هزینه های مالیاتی یا عوارض شهرداری می شود و ربطی به دفترخانه ها ندارد.


«مالکیت حقیقی ملک و خودرو طبق قانون با صدور اسناد قطعی در دفترخانه ها رسمیت می یابد نه با اسناد وکالتی و مبایعه نامه عادی !»


وی عموم مردم را از انجام وکالتهای قانونی در روند معاملات ملک و خودرو برحذر داشت و با بیان اینکه وکالت قانونی در دفترخانه ها به معنای مالکیت قطعی نیست، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 800 هزار بنگاه معاملاتی در سراسر کشور فعال اند که بایستی در خصوص رعایت کتابت سندهای قطعی نظام مند شوند و نیروهای تخصصی فعال در 8 هزار و 364 دفترخانه ی کشور، ظرفیت خوبی برای تحقق این امر مهم و بازدارنده هستند.


معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه از مفتوح بودن 7 تا 10 ساله ی پرونده های ثبتی بانکها انتقاد کرد و افزود: شواهد بسیاری وجود دارد که برخی از بانکها طلب خود را از وام گیرندگان دریافت کرده اند اما برای مختومه کردن پرونده املاک رهنی مردم اقدامی نمی کنند.


وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک آمادگی را دارد که با پیگیری بانکها سریعا نسبت به مختومه نمودن پروند های رهنی وقراردادها اقدام نماید.


وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 70 هزار پرونده ی معوق در اداره ی کل ثبت اسناد و املاک گیلان وجود دارد افزود: 25 درصد از این پرونده ها مربوط به بانکهاست و برخی از آنها برغم تسویه حساب بانک با وام گیرنده، همچنان گشوده است.
در پایان زیرساختهای توسعه سند رسمی :« کاداستر ، مکانیزه شدن و هوشمندسازی و تسهیل گری » را بر شمرده و بر اهمیت آنان تاکید نمود.
 
مجید الهیان، قائم مقام دادگستری کل گیلان نیز در سخنانی به تشریح رابطه ی بین اقدامات متقن ثبتی با کاهش پرونده های قضایی در محاکم 26 گانه ی گیلان پرداخت و اضافه‌ کرد : ثبت مالکیت، رسالت مهم سازمان ثبت اسناد و املاک‌ است که در بستر اجرای قانون جامع حدنگار یا کاداستر می تواند به تثبیت مالکیتها کمک کند.


در ادامه ی این مراسم طی حکمی آقای محمد نوذری به عنوان مدیر کل جدید ثبت اسناد و املاک گیلان معرفی و از زحمات علی اصغر اسدی مدیر کل پیشین قدردانی شد.
 
محمد نوذری مدیر کل جدید ثبت اسناد و املاک گیلان، پس از دریافت حکم مسئولیت خود بر ضرورت ایجاد شفافیت در روند ارایه خدمات و مقابله ی جدی با فساد اداری تاکید کرد و گفت: نظارت دقیق در بستر بازرسیهای مستمر و مکانیزه کردن فرایند ارایه خدمات، دو عامل مهم برای تحقق این امر مهم به شمار می روند.

تاریخ ارسال خبر: 
1400/04/13