کانون سردفتران و دفتریاران

دوشنبه, 24 خرداد 1400

سوالات متداول

سؤال
1.      برای ورود به به سایت www.mocca.ir/totalca چه امکاناتی لازم است؟
2.      در حین صدور، بخش فایل فشرده مدارک ظاهر نمی شود؟
3.      تشخیص نسخه 32 بیتی از نسخه 64 بیتی، در توکن های epass3003  چگونه می باشد؟
4.      در حین صدور ، بنا به دلایلی از ادامه منصرف شده ام، چگونه از پرتال خارج شوم؟
5.      زمان ورود و خروج توکن ها از سیستم چه موقع است؟
6.      پنجره select certificate درهنگام ورود به سایت چیست ؟
7.      تمدید گواهی ارباب رجوع به چه صورت است وتکلیف گواهی منقضی شده داخل توکن وی چیست؟
8.      چه مدارکی را بایگانی کنیم؟
9.      جواب ارباب رجوعی که مدعی صدور اشتباه است را چه بدهیم؟
10.  آیا در صورت مراجعه نماینده شخص، می توان گواهی صادر کرد؟
11.  آیا سردفتر می تواند قبل از انقضای گواهی اش، خود، گواهی خودش را تمدید نماید؟
12.  چرا در پرتال، در قسمت انتخاب نوع توکن (CSP) ، گزینه مورد انتظار ظاهر نمی گردد؟
13.  گواهی را صادر کرده ام ولی متاًسفانه گواهی بر روی توکن سردفتر قرار گرفت، راهکار چیست و تکلیف گواهی صادر شده چه می شود؟
14.  پس از تمدید گواهی و طی نمودن مراحل،نام کاربری و رمز عبورم فعال گردید. ولی متأسفانه در پرتال با خطای"نام کاربری و رمز عبور اشتباه است" مواجه می شوم.علت چیست؟
15.  رمز عبور خود را در سایت تغییر داده و متأسفانه آن را فراموش کرده ام. حال چه باید کرد؟
16.  اگر گواهی به اشتباه از روی توکن پاک شود، آیا می توان با استفاده از تصویر گواهی که قبلاً گرفته ام، گواهی ام را دوباره وارد توکن نمایم؟
17.  پس از گرفتن تصویر گواهی از توکنم، مثلث زرد رنگی همراه با یک علامت تعجب بر روی آن ظاهر می شود، علت چیست؟
18.  شخصی برای توکن شباب به دفتر ما مراجعه کرده است. چگونه میتوان به او توکن شباب بدهم؟
19.  شخصی تقاضای صدور گواهی الکترونیک بر روی توکن شباب را دارد.آیا می توان بر روی توکن شباب گواهی صادر کرد؟
20.  آیا می توان داخل یک توکن، دو نوع گواهی، مربوط به یک شخص ریخته شود؟
21.  آیا می توان برای همه انواع توکن، گواهی صادر نمود؟
22.  توکن را به سیستم اتصال می دهم، ولی متأسفانه windows توکن را شناسایی نمی کند. علت چیست؟
23.  آیا سردفتر می تواند با همین گواهی الکترونیک بازرگانی خود، اظهارنامه مالیاتی را تکمیل نماید؟
24.  آیا ارسال خلاصه معاملات و استعلام الکترونیک با همین گواهی الکترونیک بازرگانی سردفتر، امکان پذیر است؟
25.  تفاوت گواهی امضاء الکترونیک ثبت با گواهی امضاء الکترونیک بازرگانی چیست؟
26.  آیا می توان هر دو نوع گواهی را بر روی یک توکن قرار داد؟
 


پاسخ ها:


1.      ورود به سایت فقط
با   windows XP امکان پذیر است.(بهتر از از نسخه SP3 و یا همان  Service Pack 3 استفاده نشود.)
با مرورگرinternet explorer امکان پذیر می باشد. ( بهتر است با version 7 و یا بالاتر صورت پذیرد).
برای اطلاع از نسخه مرورگرتان به منوی ""help  گزینه  explorer" about internet"  مراجعه فرمایید.
2.      بخش اسکن مدارک ازسایت حذف شده است.
3.      زمانی که توکن را به سیستم متصل نمایید، در پنجره ظاهر شده تحت عنوان EnterSafe PKI Manager ، پایین پنجره عبارت version قرار دارد. اعداد  1.1 و 1.3   ، نسخه 32 بیتی می باشند. 
4.      به هیچ عنوان در حین صدور پنجره مرورگر را نبندید و در شرایط اضطرار از دکمه " انصراف" استفاده نمایید.
5.      تا پایان صدور، تحت هیچ شرایطی توکن سردفتر از سیستم خارج نمی شود و زمان اضافه کردن توکن ارباب رجوع، پس از مشاهده عبارت " کاربر محترم به سایت خوش آمدید" می باشد.
6.      گاهی اوقات پس از ورود نام کاربری و رمز عبور پنجره ای تحت عنوان "select certificate" ظاهر می شود که لیستی از گواهی های صادرشده توسط سردفتر می باشد. از این پنجره گواهی سردفتر را انتخاب کرده و وارد سایت شوید.  
7.      تمدید گواهی، عیناً شبیه به صدور می باشد. برای تمدید بهتراست که گواهی منقضی شده شخص از روی توکنش پاک شود، اما در صورت پاک نکردن مشکلی ایجاد نخواهد شد.
8.      تصویر هر گواهی که صادر می کنید را درسیستم خود بایگانی نمایید.طریقه گرفتن تصویر گواهی در بخش های پیشین درج شده است.به علاوه فیش های واریزی، فرم درخواست و کپی مدارک را نیز بایگانی نمایید.
9.      اگر ارباب رجوع مدعی صدور اشتباه گواهی الکترونیک خود شود، سردفتر می تواند با نشان دادن تصویر گواهی ارباب رجوع به وی، او را از صحت گواهی الکترونیک مطلع نماید.
10.   
در صورتی که متقاضی صدور، خود فرد باشد، حضور فرد در دفتر ثبت نام الزامی است.
در صورت مراجعه وکیل ، می بایست وکیل دارای وکالتنامه محضری باشد و در موضوع وکالت حداقل عبارت " جهت صدور گواهی الکترونیک و امضای اوراق مربوطه" درج شده باشد.(گزینه مراجعه وکیل انتخاب شود)
در صورتی که متقاضی صدور، سازمان/شرکت/مؤسسه مرتبط با صاحب گواهی باشد و فرم صدور توسط نماینده آن سازمان شرکت/شرکت/مؤسسه به دفتر ثبت نام تحویل داده شود ارائه معرفی نامه نماینده به صورت رسمی و در سربرگ سازمان/شرکت/مؤسسه و با مهر مربوطه الزامی است.( گزینه نماینده سازمان انتخاب شود)
11.   نباید تحت هیچ شرایطی این کار صورت پذیرد. تمدید گواهی از طریق دفتر متصدی صدور دیگر انجام می پذیرد و سردفتر قبل انقضای گواهی اش به دفتر دیگر مراجعه کرده و گواهی را تمدید می کند.
12.  نرم افزار توکن ارباب رجوع به درستی نصب نشده است.
13.  راهکار پیشنهادی :
توکن ارباب رجوع را به صورتی که در بخش باز کردن قفل توکن ذکر شد initialize نمایید. نام و pin توکن خود و ارباب رجوع را با استفاده از گزینه های Change Token Name  و Change Token PIN تغییر دهید.سپس دوباره گواهی را صادر نمایید. دقت شود که PIN ها را فراموش نکرده و PIN جدید توکن ارباب رجوع را به وی گفته و یا PIN توکن وی را به حالت اولیه برگردانید. طریقه پاک کردن گواهی زائد از روی توکن سردفتر، در بخش های پیشین ذکر شده است.  لازم به ذکر است که هزینه گواهی صادره که به اشتباه بر روی توکن سردفتر قرار گرفته، برعهده خود سردفتر می باشد.
14.  شما قبلاً در سایت رمز عبور خود را تغییر داده اید. اکنون همان رمز منتخب شما فعال شده است. لطفاً همان را امتحان کنید.
15.  در این صورت  تصویر گواهی را به همراه نام و نام خانوادگی سردفتر، آدرس، تلفن، شماره دفتر خانه به آدرس [email protected] ایمیل نمایید. لطفاً در متن ایمیل با قرمز نوشته شود "رمز عبور را فراموش کرده ام". پس از آن نام کاربری و رمز عبورتان از طریق پرتال کانون به صندوق پستی شما ارسال می گردد. طریقه گرفتن تصویر گواهی در بخشهای پیشین ذکر شده است.
16.  در صورت پاک شدن گواهی از روی توکن به هیچ عنوان نمی توان آن را برگرداند و دوباره باید مراحل صدور را طی نمائید.
17.  شما زنجیره گواهی را نصب نکرده اید. به سایت www.mocca.ir قسمت نصب کلیه گواهی های مرکز مراجعه کرده و پس از دانلود گواهی ریشه، گواهی میانی، گواهی الکترونیکی امضای نقره(سطح 2) با کلیک بر روی دکمه "install certificate…" ،  آن ها را نصب نمایید.
18.  اشخاص متقاضی توکن شباب، فقط بایستی به دفاتر منتخب که اسامی آنها در سایت به عنوان "شباب" آمده است، مراجعه نمایند.
19.  بله.می توان بر روی توکن شباب گواهی صادر کرد و طریقه صدور گواهی به همان روال می باشد.
20.  بله.می توان بر روی یک توکن دو نوع گواهی مربوط به یک شخص ریخته شود.
21.  خیر.گواهی باید فقط روی توکن های مورد تأیید مرکز ریشه قرار گیرد.البته لازم به ذکر است اگر توکن سردفتری KeyA3 باشد، سردفتر نمی تواند بر روی توکن KeyA3 ارباب رجوع گواهی صادر نماید. یعنی سیستم در یک زمان فقط یک توکن KeyA3 را شناسایی می کند و می دانیم که لازمه صدور گواهی درست، شناسایی هر دو توکن می باشد.
22.  امکان دارد نرم افزار توکن شما مخدوش شده باشد. از طریق control panel / add or remove program  نرم افزارتوکن را remove کرده و نرم افزار مربوطه را دوباره از سایت دانلود کرده و نصب نمایید.
23.  بله. سردفتر می تواند با گواهی الکترونیک بازرگانی خود، اظهارنامه مالیاتی را تکمیل نماید.
24.  خیر. ارسال خلاصه معاملات و استعلام الکترونیک نیاز به گواهی الکترونیک داخلی سازمان ثبت اسناد و املاک دارد. لازم به ذکر است گواهی الکترونیک بازرگانی با گواهی الکترونیک سازمان ثبت متفاوت است.
25.  کاربرد گواهی امضاء الکترونیک  بازرگانی برای سردفتر، گرفتن مجوز برای صدورگواهی اشخاص و انجام فعالیت های دارائی خود سردفتر، می باشد. در قسمت certificate این گواهی، "نام لاتین سردفتر" قید شده است. کاربرد گواهی امضاء الکترونیک  ثبت برای دفترخانه، انجام امور ثبتی می باشد. در قسمت certificate این گواهی، عبارت " مهر الکترونیکی دفتر ... " قید گردیده است.
26.  بله.می توان گواهی الکترونیکی بازرگانی سردفتر و همچنین گواهی الکترونیکی سازمان ثبت دفترخانه را در یک توکن قرار داد.