کانون سردفتران و دفتریاران

پنجشنبه, 02 بهمن 1399

جلسه ویدئو کنفرانس معاون امور اسناد و مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت با روسای کانون‌ها و جوامع سردفتران و دفتریاران استان‌ها

جلسه ویدئو کنفرانس معاون امور اسناد و مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت با روسای کانون‌ها و جوامع سردفتران و دفتریاران استان‌ها

این جلسه در محل سازمان ثبت و با حضور مهدی اقبال، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، غلامرضا کیانی، مدیرکل امور اسناد و سردفتران و علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران و روسای کانون های سایر استان ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی، اقبال، معاون امور اسناد سازمان ثبت سیاست‌های کلی معاونت امور اسناد در حوزه سردفتری و دفتریاری را مطرح کرد و درخصوص اینکه در رابطه با کانون های سردفتران  استان ها  چه اقداماتی قرار است صورت گیرد، سخن گفت.

 

وی با اشاره به سند تحول قضایی که از سوی رئیس قوه قضاییه اعلام شده است اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جهت اجرایی شدن این سند فعال خواهد بود و اقدامات لازم در مواردی که مربوط به سازمان ثبت اسناد باشد انجام می شود.

 

اقبال درخصوص موارد برون سپاری در دفاتر اسناد رسمی از جمله اجرا، ثبت شرکتها، مالکیت معنوی تاکید کرد: اولویت اول و آخر ما در حوزه برون سپاری دفاتر اسناد رسمی هستند و از سردفتران اسناد رسمی انتظار داریم نسبت به این موارد جدیت لازم را داشته باشند و ضمن فراگیری آموزشهای لازم از این برون سپاری ها استقبال کنند.

 

معاون امور اسناد سازمان ثبت با تاکید بر اینکه ارتباط بین کانون سردفتران در استانها و تهران باید بهتر، قوی تر و دقیق تر از گذشته باشد گفت: ضروری است ارتباط با سازمان ثبت نیز بیش از گذشته برقرار شود تا مسائل و مشکلات روزانه به اطلاع مسئولین برسد. تلاش ما نیز در معاونت امور اسناد مبنی بر رفع سریع مشکلات است.

 

وی با اشاره به وجود برخی اختلاف نظرها در هیئت مدیره کانون‌های استان‌ها گفت: این تفاوت ها و اختلاف نظرها نباید مانع انجام کار شود و افکار و آراء متفاوت همواره وجود دارد و تضارب افکار نباید منجر به بروز اختلافات شود.

 

در ادامه روسای کانون های 14 استان به بیان مسائل و مشکلات حوزه دفاتر اسناد رسمی در استان خود پرداختند.  همچنین مقرر شد این جلسات به طور مستمر و ماهانه برگزار شود.

 

از مهمترین مواردی که از سوی استان ها مطرح شد، به این موارد می توان اشاره کرد:

 

لزوم سرمایه‌گذاری در کانون و از دست نرفتن سرمایه‌های کانون، اخذ نظرات استانها درخصوص منابع مالی کانون، بارگذاری بخشنامه ها از طریق سامانه، لحاظ شدن حق الزحمه متناسب دفاتر در خصوص ماده ۱۸۷ و واسپاری ها، لزوم توجه به ماده ۱۳ قانون دفاتر و عدم تعمیم آن در همه موضوعات، لزوم تغییر بازرسی از شیوه‌ی سنتی به سیستمی و جدید، ایجاد امکان ارسال آمار به صورت الکترونیک به سازمان ثبت از سوی دفاتر، انجام تقسیم اسناد با عدالت، حذف دفتر تمبر، پرداخت ارزش افزوده از سوی دفاتر اسناد رسمی به صورت آنلاین، هماهنگی بیشتر بازرسی سازمان ثبت و کانون های استان ها، تخصیص بودجه مناسب برای بازرسی در استان ها، لزوم برقراری جلسات ویدیو کنفرانس به صورت مستمر و مداوم، وجود بانک‌های خصوصی در تقسیم اسناد دولتی در کنار بانک های دولتی، درنظر گرفتن مراکز رفاهی در شهر مشهد و استان های پر رفت و آمد برای همکاران، عملیاتی شدن تعهد به بیع از طریق سیستم، جدی‌تر گرفته شدن آراء وحدت رویه استان ها، تقسیم اسناد رهنی دولتی ازطریق سامانه، امکان ارسال درخواست مرخصی به صورت سیستمی و قانون مند تر شدن و تسریع در ارسال آن، لزوم تعیین دستور جلسه برای جلسات بعدی، الکترونیکی شدن انتخابات استان ها، و سایر موارد مشابه.

 

در انتهای این جلسه اقبال، معاون امور اسناد و کیانی، مدیرکل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اعلام کردند کلیه موارد اعلامی توسط استان ها بررسی و نسبت به برطرف شدن مشکلات موجود اقدامات لازم انجام خواهد شد.

 

تاریخ ارسال خبر: 
99/10/22